Leer uit reacties
“Vertel jouw idee of businessplan aan zoveel mogelijk mensen. Je kunt veel leren uit de reacties van mensen, en wie weet geven ze jou die gouden tip dat jouw ‘goed’ businessplan in een gouden businessplan verandert. Wees ook niet bang dat mensen met jouw idee zullen weglopen. Als ze jou kunnen inhalen, was het sowieso geen goed idee, of toch geen waarin je lang je voorsprong kon behouden.”

Partner in crime
“Ondernemen is erg zwaar, dus zorg dat je er niet altijd alleen voor staat. Zoek een vennoot of raadsman. Iemand die mee in jouw schuitje zit. Of iemand op wie je altijd kunt terugvallen wanneer je het zelf niet goed meer weet. Al is het maar om even je gal uit te spuwen. Het is moeilijk om niet-ondernemers uit te leggen wat jouw problemen nu precies zijn.”

 

startup-postits

 

Zie jouw merk graag

“Altijd! Ook op dagen dat het slecht gaat en je misschien even je geloof erin verliest. Als je zelf niet in je zaak of merk gelooft, waarom zou de consument dat dan wel moeten doen?”

Fantastisch
“‘Hoe gaat het?’ ‘Fantastisch!’ of ‘Ongelooflijk’ zijn de enige twee antwoorden die je mag geven. Al heb je net een onverwachte belastingaanslag ontvangen. Ook dát is ongelooflijk! Straal altijd een positieve boodschap uit, dat reflecteert zich in de perceptie op jouw merk en dus ook hoe mensen naar jouw merk kijken. Vergeet niet: ook Steve Jobs en Richard Branson hebben zwarte sneeuw en moeilijke situaties gezien, maar de aanhouder wint. Altijd.”

Regel van drie
“Voor elke euro die je uitgeeft, moeten er minstens drie terug binnenkomen. Anders kun je je kosten niet dekken. Houd dit ook steeds in je achterhoofd en probeer hiernaar te streven. Wees aan de andere kant ook niet té gierig. Tweehonderd euro besparen op je huurprijs zodat je op een B-locatie in plaats van een AA-locatie terecht komt, is absurd. Want die AA-locatie zal je uiteindelijk veel meer opbrengen.”

Je bent de beste
“Maar niet op alle vlakken. Zoek dan ook de juiste persoon voor de juiste job. En doe zelf waar je écht goed in bent. Iedereen kan bijvoorbeeld een eigen website bouwen, maar als je er geen ervaring mee hebt, zal je hier vijf keer meer tijd in steken dan een professional. Maar dat vijfvoud aan tijd kon je zelf veel beter besteden aan dingen die wél opbrengen. Besteed dus het werk waar je niet zo goed in bent uit aan mensen die er wel goed in zijn. Zo kun jij je focussen op je eigen talenten en dus ook op jouw eigen successen!”

Gezonde levensstijl
“Laat je lichaam niet wegkwijnen onder al het harde werk. Neem tijd voor gezond eten en sport. Je zult minder uren effectief werken, maar de uren die je werkt, zullen veel efficiënter worden. Plan het bezoek aan de sportschool of dat rondje joggen gewoon in je agenda als een business-afspraak. Zo is het excuus ‘ik heb er geen tijd voor’ ineens van de baan en als je terug op kantoor komt, heb je energie om er nog een paar uur productief tegen aan te gaan.”