België telt ongeveer 300 verschillende franchises in de meest verscheidene sectoren, waaronder distributie- en restaurantketens. Maar ook aanbieders van diensten vind je steeds vaker terug als franchise. Waarom kiezen ondernemers eigenlijk voor dit systeem?

Wat hebben Prémaman, Brico, Tom&Co, Quick , Casa, Base, Pizza Hut en andere ondernemingen – die op het eerste zicht totaal verschillend zijn – met elkaar gemeen? Eén woord: franchise. Allemaal zijn ze gebaseerd op een soort win-win overeenkomst tussen de franchisegever, die het merk en knowhow in handen heeft, en de franchisenemer. Dat is een zelfstandige ondernemer die het exploitatierecht koopt van een bestaand concept, die dan producten van een bepaald merk mag verkopen.

Franchise uit voorzichtigheid
Eén van de grootste specialisten van het land in deze materie en voormalig secretaris-generaal van de Belgische Franchise Federatie, Gilbert Lardinois, bevestigt dat de sector in volle expansie is. Deze trend wordt volgens hem voornamelijk gestimuleerd door een zekere voorzichtigheid. Als franchisenemer begin je namelijk niet alleen aan het avontuur, maar wordt je gesteund door de reputatie van een merk. “Beginnende ondernemers willen vaak kunnen terugvallen op een franchisegever, die al kan genieten van een gevestigd concept. Voordien was de grootste bezorgdheid een brede distributie”, legt hij uit. “Maar tegenwoordig manifesteert de formule zich in allerlei domeinen, gaande van industrieel onderhoud tot gezondheidszorg.”

 

Beginnende ondernemers verkiezen vaak om terug te kunnen vallen op een franchisegever – Gilbert Lardinois

 

Investeer in je project
Hoewel het systeem van franchise steeds meer wordt gebruikt, is het zeker geen improvisatieoefening. Om franchisenemer te kunnen worden, moet je namelijk investeren in je project. Dat betekent concreet instapkosten betalen, zodat je toestemming krijgt om de naam van het merk te mogen gebruiken. Afhankelijk van het soort activiteit en de bekendheid van het merk, schommelen die prijzen tussen 10.000 tot 150.000 euro. Daarna volgen de investeringen in het gebouw, de stock en andere infrastructuur. Reken daar zeker op 50.000 tot 1.000.000 euro, dat je soms op voorhand moet kunnen voorleggen.

Investeringen zwaarst in logistiek
Wanneer je zaak gelanceerd is, zul je ook regelmatig royalties moeten afstaan aan de eigenaar van het merk. Ofwel in de vorm van een percentage van de omzet of via een commissie die varieert naargelang de sector. Het is vooral in de distributie waar de investeringen het zwaarst doorwegen. Luc Bormans, onafhankelijk franchisenemer in deze sector legt uit: “Volg een degelijke opleiding en wees goed voorbereid op het avontuur. Want het is de franchisenemer die alle financiële risico’s draagt. Een diploma in gedragswetenschappen volstaat niet om te starten.”

 

Volg een degelijke opleiding en wees goed voorbereid op het avontuur – Luc Bormans

 

Optimaliseren in elk aspect
Dat wordt ook bevestigd door Cédric Giacinti, die eerst franchisenemer was van de fastfoodketen Subway, maar is opgeklommen tot directeur van het franchisemerk. “Een jong merk, zoals dat van ons, volgt altijd een bepaald parcours: creatie, externe groei, consolidering, interne groei en opnieuw externe groei. Wij zijn het merk nu aan het versterken, met een keten van 500 filialen in Frankrijk en een kleine 50 filialen in België. Deze fase vereist individuele begeleiding aan elke ondernemer die met ons heeft geïnvesteerd in het merk. Het doel daarvan is dat elke franchisenemer zijn onderneming zou kunnen optimaliseren in elk aspect.”

Blijf kritisch en werk naar je doel toe
Het is dan ook van groot belang om jezelf steeds te testen en kritisch te zijn, om het doel van het franchiseproject in gedachten te houden, zelfs bij de eerste, onvermijdelijke moeilijkheden. Evalueer je persoonlijke vaardigheden, je actuele situatie en je opgestelde doelen. Lardinois: “Stel jezelf de vraag in welke sector je wilt werken en of je daarvoor capabel bent? Over welk vermogen beschik je? Ben je bereid om alles te riskeren om je onderneming op te starten? En wat zijn je doelen voor de komende vijf en tien jaar. »

Je job creëer je zelf
Als de antwoorden op die vragen realistisch zijn, eerlijk en motiverend, dan heeft je franchiseproject een grote kans op succes. En het biedt meteen een antwoord op de huidige werkproblematiek: je creëert je eigen job.