Bernard TuyttensIn samenwerking met

Bernard Tuyttens, algemeen secretaris
Belgian Travel Organisation (BTO)

Zakenreizen zitten weer in de lift. Sinds 2013 is het aantal zakenreizen weer op het niveau van 2008, bij de aanvang van de financiële crisis gekomen. Nochtans heeft zowat de helft van hen een lager reisbudget tot hun beschikking. To business travel or not to business travel?

De financiële crisis heeft een zware deuk geslagen in het aantal zakenreizen. Gelukkig is dat aantal weer gestegen en zegt 75 procent van de zakenreizigers meer op reis te gaan dan vier jaar geleden, ook en vooral bij kleinere ondernemingen tot 100 werknemers. Vooral bedrijven met minder dan 50 werknemers (23 procent) en met meer dan 1000 werknemers (33 percent) gaan op zakenreis. Dat blijkt uit een enquête die door de Belgian Travel Organisation (BTO) in samenwerking met KH Leuven bij 531 zakenreizigers uitgevoerd is.

Strategische investering
Lange tijd werd een zakenreis boeken vergeleken met de aankoop van gewone, alledaagse goederen. Dat is veranderd. Niet alleen wegens de terrorismedreiging, maar zeker ook omdat zakenreizen meer worden gezien als strategische investering. Bedrijven hechten dan ook meer belang aan de service die zakenreisbureaus en travel managementbedrijven aanbieden.

Doel van business trips
Zakenreisbureaus zijn uitgegroeid tot consultantbedrijven. Ze zorgen ervoor dat de reis optimaal verloopt, zodat de zakenreiziger zich kan focussen op het eigenlijke doel van de reis: mogelijke nieuwe zakenpartners bezoeken en er face-to-facegesprekken mee voeren, een bespreking op de hoofdzetel in het buitenland, of een gerichte verplaatsing van personeel van openbare diensten, overheidsinstellingen en ngo’s.

 

Zakenreisuitgaven zijn geen gewone uitgaven, het zijn investeringen

 

Uitgaven vs. investeringen
De belangrijkste reden om via een reisagent of een travel management bedrijf te boeken, is dat de eindbalans positiever is. Winstgevendheid en reisuitgaven zijn gecorreleerd. Reisuitgaven zijn géén gewone uitgaven, het zijn investeringen. Initiatieven die geld opbrengen. Met andere woorden: uitgaven voor zakenreizen zijn geen ordinaire kost, maar iets dat het bedrijf versterkt en uitzicht biedt op nieuwe contracten.

Zakenreisbureau als beschermengel
Bovendien komt de reisagent er vaak achter dat een zakelijke verplaatsing in één dag kan, in plaats van in twee, met eventuele overnachting, zoals het bedrijf aanvankelijk dacht. Die informatie vind je niet direct op internet. Meer dan 86 procent van de aangesproken zakenreizigers voelt zich trouwens goed beschermd door het zakenreisbureau. Onder andere omdat hun eigen bedrijf geen uitgewerkt risicomanagement heeft voor business travel.

Goedkoper is beter?
75 percent van de respondenten vindt dus dat een zakenreis ofwel een zeer hoge ofwel een eerder hoge meerwaarde heeft. Maar bedrijven willen kosten besparen. Met de fijne kam door het reisbudget gaan, ligt gauw voor de hand. Toch blijkt dat direct booking bij luchtvaartmaatschappijen, hotels, car rentals… allerminst de meest prijsgunstige oplossing biedt. Een zakenreis moet geval per geval bekeken worden en goedkoper betekent zeker niet beter.