Laten we het maar niet sugarcoaten: burn-out is en blijf een groot probleem in België. Toch één lichtpunt: de well-being van de werknemer krijgt stilaan meer prioriteit op de werkvloer. Maar dat er nog werk aan de winkel (of het bedrijf) is, mag duidelijk zijn.

De cijfers zijn om stil van te worden. Vandaag zijn er volgens professor en burn-out-expert Elke van Hoof zo’n 70 procent méér langdurig zieken door burn-out dan vijf jaar geleden. Het IDEWE (Belgische Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk) geeft dan weer aan dat 20 procent van de (Vlaamse) werknemers een verhoogd risico loopt.

Preventie uit noodzaak
Toch worden op de werkvloer wel degelijk initiatieven tegen burn-out genomen. Zo lanceerde voormalig minister van werk, Monica De Coninck, de vernieuwde Wet voor Welzijn op het Werk. Die zet in op preventie en accentueerde de rol van de werkgever daarin. “Laten we zeggen dat er vandaag inderdaad meer gebeurt in termen van burn-out coaching of gesprekken”, aldus Regan Knockaert van Renes Partners, dat onder meer burn-out awareness-sessies organiseert. “Maar dan vooral uit noodzaak, omdat er effectief mensen uit de organisatie beginnen weg te vallen.”

 

Voor werknemers is het zaak om tijdig naar de vertrouwenspersoon in de organisatie te stappen – Regan Knockaert

 

Ad hoc-initiatieven
Bovendien blijven zulke initiatieven weinig structureel volgens Griet Vandenhouweele van MOOV-IT, dat corporate wellness duurzaam in bedrijven wil integreren. “Het beperkt zich vaak tot een workshop gezonde voeding of een wekelijkse loopsessie met de collega’s. Maar dat zijn heel ad hoc-initiatieven, die niet geïntegreerd worden.”

Mentale veerkracht
De vraag is natuurlijk: hoe weet je dat die er zit aan te komen? Het begint namelijk vaak heel klein: wanneer je minuscule foutjes begint te maken bij taken die je daarvoor foutloos deed of wanneer je opeens veel meer tijd nodig hebt voor een bepaalde opdracht. “Signalen dat de mentale veerkracht begint af te nemen”, aldus Knockaert. Het is dan zaak tijdig aan de alarmbel te trekken. Knockaert: “Door naar de vertrouwenspersoon in de organisatie te stappen of naar de dienst voor preventie en bescherming op het werk, die iedere werkgever moet inrichten.”

Creëer nieuwe gewoontes
Hopelijk komt het niet zo ver. Voorkomen is dan ook nog altijd beter dan genezen. Het risico op een burn-out kan in de eerste plaats vermeden worden door bij de preventie op drie cruciale elementen te focussen. Ten eerste is het zaak de spanning die elke dag op ons afkomt, te verlagen, onder andere door meer te bewegen. Veel mensen zitten tot 13 uur per dag neer.  Aan de ontbijtafel, op hun kantoorstoel, ’s avonds in de zetel… “De boodschap is onder meer om nieuwe gewoontes te creëren”, aldus Griet Vandenhouweele van MOOV-IT. “Bijvoorbeeld wandelmeetings op het werk, zodat de creatieve rechterhersenhelft ook gestimuleerd wordt. Of standaard al wandelend telefoneren.”

 

De boodschap is om nieuwe gewoontes te creëren, zoals wandelend telefoneren – Griet Vandenhouweele

 

Rationeel mailbeheer
Een tweede element in burn-outpreventie is emoties leren loslaten. Ben je boos of gefrustreerd, dan moet je dat kunnen uiten. Meteen ook de reden waarom ons land zoveel burn-outs telt: Belgen zijn nu eenmaal niet zo goed in gevoelens uiten. En ten derde is er ook een rationeel element: hoe ga je om met zaken die je stress geven, zoals een computer die te traag werkt of het feit dat je op korte tijd teveel beslissingen moet nemen? “Let er op dat je je rugzakje niet blijft vullen met frustraties”, aldus Vandenhouweele. Knockaert ziet vooral een rationeel mailbeheer als cruciaal: “In mails beantwoorden en beheren kruipt veel werk, wat het risico op informatiestress vergroot.” Niet onterecht: volgens chipfabrikant Intel krijgt de gemiddelde werknemer wekelijks maar liefst 350 mails.

Maak werk van wellness
Het komt er dus op neer corporate wellness duurzaam in het bedrijf te integreren. Maar dat vraagt tijd, omdat mensen gewoontedieren zijn. Wie na een week resultaten verwacht, is er aan voor de moeite. Maar dat het de moeite loont werk te maken van wellness, is zeker. “We raden bedrijven aan een business case op te stellen rond well-being in het bedrijf en de kosten die burn-out of gewoon lusteloosheid met zich meebrengen, in kaart te brengen. Die resultaten zijn vaak heel ontnuchterend en des te meer stimulerend.”