Speelruimte
Over precies hoeveel ketens er in ons land actief zijn, worden geen exacte cijfers bijgehouden, maar het zijn er zeker een 150-tal, schat Nick Boury, managing director van Francorp, dat (kandidaat)-franchisegevers adviseert. “België loopt daarmee achter op bijvoorbeeld Nederland en zeker op Frankrijk”, zegt hij. “Er is hier nog veel speelruimte voor franchises. De interesse bij ondernemers neemt wel toe: bij ons groeit het aantal aanvragen voor advies elk jaar met 7 à 8 procent.”

Samen sterk
“Het grote voordeel van franchise is dat je er als ondernemer niet alleen voor staat”, legt Boury uit. “Je combineert de kracht van een lokale ondernemer met een groter geheel.” Je profiteert als het ware van een reputatie, van schaalvergroting en je kunt in groep voordeliger inkopen. De franchisegever steunt je ook met kennis die je zelf niet in huis hebt.

Professionele hulp
Ook voor Carine Janssens, Corporate Relation Manager van de Belgische Franchise Federatie, is dat een groot pluspunt. “Een franchisenemer kan in veel gevallen op hulp rekenen bij de keuze van locatie, de financiering, het huurcontract van de winkel, de uitrusting en inrichting en de lancering”, zegt ze. Franchise maakt daarnaast ook een professionele verandering mogelijk op een ogenblik dat de ondernemer dat op eigen kracht niet zou aankunnen.

 

akkoord_interieur

 

Tal van voordelen
Marketing is bijvoorbeeld een bedrijfsproces dat bij franchising typisch vanuit de groep wordt gestuurd in plaats vanuit de individuele winkelier. Een keten kan daarvoor immers een pak meer budget en kennis in de schaal werpen. Ook het ontwikkelen van nieuwe producten gebeurt meestal centraal, de franchisenemer hoeft er geen tijd en geld in te steken. “Een laatste belangrijk voordeel is de naamsbekendheid”, zegt Boury. “Zet een toerist in een willekeurige stad en van de vijf broodjeszaken die hij tegenkomt, stapt hij waarschijnlijk binnen bij de keten die hij al kent.”

Zet een toerist in een willekeurige stad en van de vijf broodjeszaken die hij tegenkomt, stapt hij binnen bij de keten die hij al kent – Nick Boury

Maak je huiswerk
Heel wat voordelen dus. Al zijn er ook aandachtspunten, waarschuwen beide specialisten. In een franchise stappen, vereist dat je goed je huiswerk maakt. “Je kiest voor een degelijk commercieel concept dat de ethische en authentieke franchise navolgt”, zegt Janssens. “Er bestaan spijtig genoeg nog heel wat onbekwame franchisegevers. Alleen een ernstige voorafgaande analyse van het concept en de contractuele voorwaarden kunnen dat uitlichten. Onze federatie helpt daarin de juiste keuze te maken.”

Er bestaan ook niet-ethische, onbekwame franchisegevers, alleen een grondige studie licht die er uit – Carine Janssens

Niet voor iedereen de beste optie
Bovendien is franchising niet geschikt voor elke ondernemer. “De spelregels en de rechten en plichten liggen al min of meer vast”, zegt Boury. “Er is zeker ruimte voor creativiteit, maar binnen een beperkt kader. Zo liggen het interieur van de winkel, het uniform van de medewerkers, de prijzen, het menu… vaak vast in onwrikbare blauwdrukken. Volbloedondernemers die constant out-of-the-box denken, vinden franchise vaak te beklemmend.” Om franchisenemers toch inspraak te geven, kunnen ze bij sommige ketens voorstellen doen over marketing of productontwikkeling in speciale comités.

Wat kost dat?
Blijft de vraag: wat kost het om in een franchise in te stappen? Maar daar valt niet meteen een bedrag op te plakken, het verschilt van keten tot keten. Soms moet de franchisenemer een percentage van zijn winst afdragen, soms een vaste fee, soms een deel van zijn marges. “Ook de initiële investering verschilt. Een investering in een Brico-filiaal zal hoger liggen dan in kleinere zaak zoals een Yves Rocher-winkel”, besluit Janssens.