Personeel te huur
Uber, AirBnB, Peerby, Cambio, NeighbourGood, HomeAway,…Het aantal bedrijven dat deeldiensten aan consumenten aanbiedt, is haast eindeloos geworden. In de B2B-wereld is het aanbod kleiner: YardClub laat bouwbedrijven materiaal uitlenen dat ze zelf niet gebruiken, bij WeWork kan bedrijfs- en kantoorruimte in de aanbieding gezet worden. Floow2 is een meer algemeen platform waarop bedrijven en instellingen al hun overtollige assets en personeel kunnen verhuren, uitlenen of detacheren. Dat gaat van rollend materiaal over bedrijfsruimte en gereedschap tot zelfs personeel.

Voordeel na voordeel
“Floow2 is een nieuw zakenmodel dat financieel voordeel en duurzaamheid combineert”, zegt de Nederlandse medeoprichter Kim Tjoa. “Bedrijven gaan efficiënter om met hun activa waardoor ze een financieel voordeel hebben. Tegelijkertijd zorgt dat voor minder afval- en transportstromen, wat goed is voor de duurzaamheid. Als kers op de taart komen meer mensen met mekaar in contact, wat de sociale cohesie bevordert.”

 

Veel bedrijfsleiders redeneren nog: waarom zou ik mijn bouwkraan aan mijn concurrent lenen? – Kim Tjao

 

Samen sterk
“Er is wel nog een grote horde te nemen voor deze werkwijze massaal doorbreekt”, meent Kim. “Veel bedrijfsleiders redeneren nog volgens het oude denkpatroon: waarom zou ik mijn concurrent mijn bouwkraan geven? Nou, omdat je er geen werk voor hebt, die bouwkraan daar maar staat en omdat je er dan toch nog iets aan verdient (lacht). Het klinkt allemaal logisch, maar die mindshift hebben velen nog niet gemaakt.”

Deelcultuur
Ook in België steken de eerste initiatieven de kop op. TriVizor uit Niel is een van de pioniers. “Wij zijn een soort orchestrator die zorgt dat bedrijven cargocapaciteit op vrachtwagens, schepen en treinen met elkaar kunnen delen”, zegt medeoprichter Alex Van Breedam. “We hebben zelf geen rollend materiaal of magazijnen. We kunnen wel bedrijven met elkaar in contact brengen, als een soort datingbureau (lacht).” En dat is nodig. In Europa rijdt één vrachtwagen op vier leeg rond. Bij de drie andere is de laadbak gemiddeld maar voor 57 procent gevuld. Om die capaciteit beter te benutten, moeten goederenstromen gebundeld worden. TriVizor beschikt daarvoor over een gigantische database van ondernemingen en hun routes. Als er overlappingen zijn, is het zaak om de bedrijven rond de tafel te krijgen.

 

Het is een mentaal probleem, van carpoolen weten we ook dat het goed is, maar toch willen we onze onafhankelijkheid niet opgeven – Alex Van Breedam

 

Drie mandjes, drie producenten, één bestemming
Van Breedam geeft het voorbeeld van bananenproducenten. “Op de plantages in Zuid-Amerika gaan alle bananen in drie mandjes, van drie grote producenten. Die drie concurrenten zetten aparte schepen, magazijnen en rijperijen in, om de banaan uiteindelijk in hetzelfde winkelrek te leggen. Je voelt intuïtief aan dat je grote besparingen in kosten en CO2 kan realiseren door alle bananen samen te vervoeren en te behandelen en het merklabel pas te plakken net voor de banaan naar de winkel gaat.”

De architect van samenwerkingen
Net als bij Floow2 kost het TriVizor soms moeite om concurrenten met elkaar in zee te laten gaan. “Sluitende juridische afspraken en contracten zijn daarbij een hefboom”, zegt Van Breedam. “Wij zijn de architect van de samenwerking, berekenen en monitoren voor elke partij de winsten, leggen die vast en verdelen die ook. We trekken “Chinese muren” op tussen de bedrijven, zodat ze elkaars gegevens niet hoeven te zien om toch te kunnen samenwerken.”

Een mentaal probleem
Voorlopig zijn het vooral multinationals die TriVizor weten wonen, onder meer Nestlé en PepsiCo zijn al klant bij het bedrijf. Kmo’s lijken er voorlopig nog niet aan toe. “Het is vooral een mentaal probleem, denk ik”, zegt Van Breedam. “Van carpoolen weten we ook dat het goed is, maar toch willen we die onafhankelijkheid niet opgeven. Er wordt nog te veel rekening gehouden met het heel uitzonderlijke geval dat er eens iets fout gaat, de andere partij die niet opdaagt bijvoorbeeld.”

Samen aan de slag
Bovendien gaan de zaken gaan ook nog altijd té gemakkelijk. De ondernemer voelt de noodzaak nog niet genoeg om de omslag te maken. “Maar door het nakende capaciteitstekort dat eraan komt, zou dat wel eens heel snel kunnen gaan”, meent Van Breedam. “Sowieso valt de klok niet terug te draaien”, zegt Tjoa. “Deze beweging heeft de tijdsgeest mee. We staan aan het begin van een transitieperiode: ook ngo’s en overheidsdiensten zullen meer en meer met de deeleconomie aan de slag gaan. Nee, zoals vroeger wordt het nooit meer.”