De democratisering van CRM
CRM (customer relationship management) dient oorspronkelijk om grote hoeveelheden gegevens te kunnen bijhouden. Als je, zoals multinationals, miljoenen klanten hebt, dan moét je daar wel een systeem in aanbrengen om het overzicht te bewaren.

En dus werden CRM-systemen gecreëerd.
Met een flink prijskaartje wel, want ze moesten perfect werken op grote schaal en met een berg aan data. Complexe software dus, waarbij de moed de ‘niet-ingewijde’ werknemer snel in de schoenen zakte…

Maar zoals met alles, onderging CRM een democratisering. Voor een klein bedrijf was ooit ook een pc te duur en te complex.

En nu?
Nu kun je je geen leven meer voorstellen zonder pc, laat staan als bedrijfsleider. CRM volgt dezelfde evolutie: steeds meer systemen zijn gemakkelijk te bedienen en betaalbaar voor elk bedrijf.

 

CRM is nu even democratisch als de pc: makkelijk te bedienen en betaalbaar voor elk bedrijf

 

Bespaar een paar uur tijd per week
Een bedrijf runnen is hard werk. Want je wilt toch de beste en de grootste worden in jouw gebied… en dat doe je alleen maar door er veel tijd in te stoppen. Elk uur tijdsbeparing telt, en CRM kan daarbij helpen.

Wie contactgegevens manueel bijhoudt, verliest namelijk erg veel kostbare tijd. Zowel met het up-to-date houden van de gegevens, als met het delen van de informatie met andere medewerkers. Ook offertes en facturen handmatig opmaken, kost een klein bedrijf erg veel tijd: grafisch ingewikkelde offertes maken met MS Office wordt al gauw een arbeidsintensief karwei en een ‘simpele’ factuur opmaken van de gepresteerde uren een knoeiboel.

 

Elk uur tijdsbesparing telt, en CRM kan daarbij helpen

 

Met een degelijke online CRM-tool kun je trouwens perfect het hele salesproces van start tot finish overzien, zowel voor leads en klanten als over heel je pipeline. Dat proces verloopt bovendien perfect gestroomlijnd. Je kunt sjablonen opstellen voor e-mails, maar ook voor offertes. Die kun je dan in één adem online laten raadplegen en goedkeuren. De juiste gaatjes vinden voor naadloze opvolgingsgesprekken hoef jij niet te doen, die suggereert je CRM vanzelf. En de gewerkte uren factureren, dat doe je met een druk op de knop. Altijd foutloos en snel. Zo heb je meer tijd over voor het échte werk.

 

bellen

 

Het ‘customer-centric’ tijdperk
Een CRM-systeem ligt dus binnen ieders handbereik en kan jou onmiddellijk uren per week besparen. Maar er is nog een ander belangrijk voordeel voor je kleine bedrijf.

Dat heeft te maken met de tijd waarin we leven. Een tijd waarin customer-centricity, oftewel een sterke focus op klanten, steeds belangrijker wordt.

Klanten en leads zijn veeleisender geworden en verwachten steeds meer van een bedrijf. Vooral een persoonlijke aanpak. Zeg nu zelf, als je een bedrijf belt en de persoon aan de andere kant van de lijn kent je e-mailadres niet. Dan ben je hoogstwaarschijnlijk verbaasd? Je verwacht namelijk toch dat die persoon onmiddellijk je gegevens kan opzoeken of kan zien welke bestellingen je in het verleden hebt gedaan?

Om voordeel te halen uit een goed CRM-systeem, hoef je echter geen grote hoeveelheden data meer te hebben. De kwaliteit van je relaties verdiepen, daar draait het om. Met de trackingfunctie in je CRM worden al je leads meteen opgeslagen als contacten, weet je onmiddellijk wat er met welke klant werd besproken en kan je daardoor ook het perfecte opvolgingsgesprek inplannen in de agenda van je collega’s.

 

De kwaliteit van je relaties verdiepen, daar draait het om

 

De Nederlandse ondernemer en initiatiefnemer van Blendle, Alexander Klöpping, noemt onze tijd “een fascinerende tijd waarin kleine bedrijven snel groot worden dankzij de juiste mix van openheid, het internet der dingen en data.”
Kennis over je klanten organiseren en centraliseren is dus geen luxe, maar een voorwaarde.

Meer klantretentie dankzij CRM
Daarenboven haal je met een CRM-systeem veel meer retentie!
Als ondernemer denk je voortdurend aan nieuwe klanten. Maar wist je dat het tot 50 procent gemakkelijker is om een dienst of product te verkopen aan een bestaande klant? Dat kan zijn door cross-selling, up-selling, of zelfs een heel nieuw product te verkopen.

Waarom aan dure marketing doen, als je extra kan verkopen aan klanten die al overtuigd zijn van je kwaliteiten? De voorwaarde is wel, dat je je bestaande klanten goed kent en dus benadert met de juiste aanbiedingen. Laat een CRM-systeem daar nu perfect voor dienen.

 

Test CRM zelf uit

teamleader banner