De voorbije jaren is het belang van een goede bedrijfscultuur enorm geëvolueerd. Een geslaagde bedrijfscultuur motiveert de eigen werknemers, trekt nieuwe krachten aan geeft innovatie een duwtje in de rug. In dat kader zijn een gepersonaliseerde aanpak en privileges geen uitzonderingen meer. “Met de huidige evolutie is niets mis, maar individualisering op zich zal er niet voor zorgen dat talent kan worden behouden. De waarden van een organisatie zijn heel wat duurzamer dan de veranderlijke inhoud van een job.”, aldus Rein De Cooman, hoofddocent HRM bij KU Leuven. Ook Peter Bertels, senior project manager bij Flanders DC, is ervan overtuigd dat het voor een bedrijf belangrijk is om op dezelfde golflengte te zitten als zijn werknemers. “Een goede verloning is één van de 1001 factoren die van belang zijn om talent te behouden, maar het is voor mensen nog belangrijker om te werken voor een bedrijf waarin ze geloven.”

 

De waarden van een organisatie zijn heel wat duurzamer dan de snel wisselende inhoud van een job – Rein De Cooman

 

De sleutel tot succes
Organisatiewaarden zijn namelijk een constante, terwijl een functieomschrijving regelmatig kan veranderen. Daarom is het belangrijk dat je werknemers het volste vertrouwen hebben in het bedrijf. Hun welzijn blijft een belangrijke factor, maar ook communicatie en vooral innovatie maken deel uit van the key to succes. Bedrijven die creatief zijn, innoveren en openstaan voor de input van hun werknemers, zouden namelijk meer kans hebben op slagen. “Een bedrijfscultuur creëren waarin werknemers worden afgestraft, is gedoemd om te mislukken”, aldus Bertels.

Creëer heterogeniteit in je team
Innoveren is een uitdaging die vraagt om creativiteit, maar dat creatief talent aan de haak slaan, is niet altijd evident. Bedrijven leggen tijdens het rekruteren vaak te veel criteria op. De Cooman: “Bij het rekruteren gaan bedrijven te vaak op zoek naar een witte raaf. Door minder streng te zijn en eisen te versoepelen, creëer je meer heterogeniteit op het vlak van capaciteit en ervaring.” Om dat creatief talent nadien ook te behouden moet er worden ingezet op overeenstemming op vlak van waarden. Mensen die hetzelfde willen bereiken en gelijkaardig in het leven staan, zullen namelijk productiever samenwerken.

 

Een bedrijfscultuur waarin werknemers worden afgestraft, is gedoemd om te mislukken – Peter Bertels

 

Samenwerking tussen generaties
Volgens Bertels zijn de verschillen tussen mensen onderling veel groter dan de kloof tussen de generaties. Er kan dan ook perfect, productief worden samengewerkt in bedrijven waarin verschillende generaties aan het werk zijn. “Hoewel sommige jongeren inderdaad ‘jobhoppers’ zijn omdat ze heel snel veel verschillende ervaring willen opdoen, studeren er ook nog steeds jongeren af die het liefst terecht willen komen bij een bedrijf waar ze tot hun pensioen kunnen blijven. Anderzijds krijgen jonge werknemers vaak te horen dat ze te snel, te veel verantwoordelijkheid verwachten. “Maar ook dat is voor de oudere generaties niet anders”, aldus Bertels.

Individualisering vs. gemeenschapsgevoel
In principe staat een leeftijdsverschil een productieve samenwerking dus niet in de weg. “Het is wel zo dat generaties elkaar almaar sneller afwisselen, bedrijven moeten dus een manier vinden om zich daaraan te kunnen aanpassen”, voegt Bertels toe. De Cooman: “De sleutel voor een succesvolle samenwerking is individualisering gecombineerd met een sterk gemeenschapsgevoel.” Werknemers vrijlaten in hun functie en ervoor zorgen dat ze – ongeacht hun generatie – belang hechten aan dezelfde waarden en doelen, is essentieel.

Unieke bedrijfscultuur
Een geslaagde bedrijfscultuur ziet er voor iedere organisatie anders uit. Ze is ontworpen voor en in samenwerking met alle werknemers die deel uitmaken van het bedrijf. Op die manier kunnen mensen volledig zichzelf zijn op de werkvloer, waardoor al hun energie in de uitoefening van hun functie kan worden gestopt.