Opleidingen, cursussen en een wildgroei aan bedrijfstrainingen, ook na het behalen van een diploma op school, blijven mensen nog leren. Voelen we ons te dom? Is het een noodzaak of eerder een leuk tijdverdrijf?

De wereld evolueert sneller dan 50 jaar geleden. Een diploma aan de universiteit waar iemand destijds een loopbaan mee verder kon, is nu in sommige gevallen binnen vijf jaar al achterhaald. Landen, bedrijven en steden ontwikkelen zich in sneltreinvaart en mensen moeten daarin mee. “Door alle veranderingen verwachten wij van mensen dat ze zich regelmatig nieuwe vaardigheden aanleren”, vertelt Gert Verlinden, talentmanager bij Infrax. “Sommige mensen hebben meer moeite dan anderen met de frequentie van die veranderingen en dan is training en coaching gewenst.”

Oude koeien en scholing
De nood aan meer bijscholing verschilt per functie of sector. Met name op het vlak van IT zijn veel zaken die dit jaar nieuw zijn, binnen twee jaar oude koeien. “Zij moeten nog sneller mee zijn met nieuwe zaken”, vertelt Bart Bosmans, afdelingshoofd van de Colruyt Group Academy, een dienst die zorgt voor de scholing en opleidingen van het personeel bij Colruyt Group. Voor (potentiële) leidinggevenden is vaak meer nood aan managementopleidingen. Ook de meer sociale profielen binnen profit-organisaties zijn gebaat met specifieke scholing. Verlinden: “Managementcursussen zijn voor die mensen doorgaans wel aangewezen.”

Een extra duwtje naar het werkleven

Veel processen en systemen zijn heel bedrijfseigen, daarom zijn extra opleidingen nodig – Bart Bosmans

 

Extra duwtje
De toegenomen nood aan extra opleidingen is geen tekortkoming van beroeps-, hogeschool- of universitaire opleidingen. Verlinden: “Daar zijn juist bewegingen ingezet om meer focus te leggen op competenties die handig zijn voor het bedrijfsleven.”  Maar het is gewoon zo dat voor de laatste stap van school naar werk, een extra duwtje nodig is. “Ook omdat veel processen en systemen heel bedrijfseigen zijn”, aldus Bosmans.

Klassikale opleidingen
Om die reden zijn opleidingen volgen het eerste wat nieuwe medewerkers bij Colruyt, Infrax en bijna alle andere bedrijven doen wanneer ze hun eerste werkdag hebben. Dat gebeurt, uiteraard, op verschillende manieren. “Wij doen nog veel klassikaal”, aldus Bosmans. “En daarnaast wordt er veel on the job geleerd, van collega’s dus.”

Of e-learning
Het ‘traditionele’ klassikale leren is echter vaker op zijn retour. “Dat blijft minder goed hangen”, meent Verlinden. “Wij proberen creatiever te zijn in de manier waarop we opleidingen aanbieden en dat is iets wat ik binnen mijn HR-netwerk ook hoor over andere bedrijven.” Modernere varianten om medewerkers iets bij te brengen, zijn digitaal. “Webinars of e-learning zijn wel zaken die aan populariteit winnen”, vertelt Verlinden. Bosmans: “Wij kunnen op dat vlak nog wel wat stappen zetten.”

 

Opleiden is een basisonderdeel voor een fijn bedrijf, net als het betalen van het loon – Gert Verlinden

 

50/50
Een bedrijf met de omvang van Colruyt heeft de luxe om veel opleidingen in huis te kunnen houden, met docenten die bij Colruyt zelf in dienst zijn. “Het is een utopie om te denken dat je alles in huis zou kunnen doen, maar bij ons is de verhouding intern/extern toch zeker 50/50”, aldus Bosmans. “De opleidingen op het gebied van bedrijfscultuur houden we bijna altijd intern. Voor de meer technische opleidingen kijken we altijd eerst wat we zelf aan kennis hebben en daarna kijken we pas buiten het bedrijf.”

Met wie werk je samen
Daarbuiten is er een enorm aanbod aan coaches en trainingen dat nog altijd groeiende is. Verlinden: “Veel mensen met ervaring in het bedrijfsleven worden coach op freelance basis, dat klopt wel. Dat grote aanbod is er, maar dat wil niet zeggen dat dat je voor iedere verschillende cursus met een ander persoon moet gaan werken. Het is belangrijk om, wanneer je met externen samenwerkt voor die opleidingen, te weten met wie je samenwerkt en dat zij het bedrijf goed kennen.”

Cursus = investering
Want wat niet gewenst is, is dat medewerkers hun tijd zitten te verdoen bij een betaalde coach die hen niets bijbrengt en daarvoor zelfs betaald krijgen. Een cursus of opleiding is vooral een investering in het belangrijkste onderdeel dat bedrijven bezitten: hun personeel. “Opleiden en ontwikkelen is een basisonderdeel voor een fijn bedrijf, net als het betalen van het loon”, vindt Verlinden. “Doe je het niet, dan heb je een enorm probleem en toon je weinig vertrouwen in je werknemers. Het verslechtert gewoon je concurrentiepositie.”