Ondernemen is een vak, niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd. Gelukkig sta je er als starter tegenwoordig niet alleen voor en kun je – vaak gratis – beroep doen op een rist organisaties en tools die je helpen om je bedrijf uit de grond te stampen.

Bij een start-up komt heel wat bij kijken: een business plan, een locatie, financiën… Daarom begint het Agentschap Innoveren en Ondernemen zijn begeleidingsprogramma’s meestal met een competentietest die prestarters meer zelfinzicht moet bijbrengen. Wat je zeker moet hebben, volgens Bernard De Potter, CEO van het Agentschap, is voldoende doorzettingsvermogen en energie. Dat omwille van het hoge arbeidsritme. Je moet daarnaast flexibel zijn, een (berekend) risico durven nemen, kunnen netwerken en je omringen met een team dat de competenties aanvult die je zelf niet hebt.

Team van wereldverbeteraars
Voor Bart Wolput van de start-up Give a day, dat vrijwilligerswerk professionaliseert via een community website, is complementariteit inderdaad het belangrijkste. “Wij zijn een team van negen ‘wereldverbeteraars’ tussen 21 en 32 jaar die allemaal uit een andere sector komen. Maar onze neuzen staan in dezelfde richting en we hebben dezelfde visie. Door goed te communiceren, positieve kritiek te geven en te leren uit fouten kunnen we als team samen groeien.”

 

Het financiële plan is als het ware het dashboard van je auto – Filip Van Hool

 

Schat je project realistisch in
Filip Van Hool, CEO van Van Hool raadt jonge ondernemers aan te beginnen met hun businessplan, dat nadien in financiële cijfers wordt vertaald en waarop verschillende simulaties en scenario’s worden toegepast, om het project zo realistisch mogelijk in te schatten. “Enthousiasme alleen is niet voldoende, je project moet leefbaar zijn. Vaak krijgt dat financiële aspect te weinig aandacht – ik spreek uit ervaring – nochtans is het een onmisbare leidraad om continu te weten waar je staat en ook, heel belangrijk, onmiddellijk bij te sturen. Het financiële plan is als het ware het dashboard van je auto” aldus Filip Van Hool.

Win eens een wedstrijd
Een handige tool om de financiële haalbaarheid van je project te checken is het Startkompas van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Je moet namelijk winst kunnen maken, maar ook zeker je concurrenten en je markt kennen. Bernard De Potter vervolgt: “Kom je tot de conclusie dat je begeleiding nodig hebt, dan zijn er ook voor financiering en subsidie tal van initiatieven van partners van het Agentschap.” Een andere manier is natuurlijk meedoen aan een van de talloze starterswedstrijden en winnen. Net als Give a day. Bart Wolput: “Wij hadden geluk dat we onze website met de prijzenpot van 20.000 euro van de wedstrijd ‘Apps from Antwerp 2016’ konden financieren.”

 

Een goed idee, uitgewerkt tot een goed ondernemingsplan, met een sterk team, zal altijd geld vinden – Bertrand De Potter

 

Financiële mix, gedeeld risico
En waarom niet aankloppen bij een bank, zou je denken. Maar banken zijn niet altijd happig om start-ups te steunen, aangezien ze het risico niet makkelijk kunnen inschatten. “Friends, Family and Fools (ondersteuning van je naaste omgeving, red.) via onder andere win-winleningen en crowdfunding zijn daarom tegenwoordig erg in,” zegt Bernard de Potter, “maar zorg voor een financiële mix zodat het risico gedeeld is.”

Het gat in de markt
Het financiële aspect is belangrijk, maar ondernemen is volgens Filip Van Hool ook discipline, 7/7 ermee bezig zijn, inspelen op veranderingen in je markt, nooit denken dat het wel zal beteren, want niets gaat vanzelf. Je moet zelf ingrijpen. “Je moet zorgen dat je iets extra’s aanbiedt, een voordeel en dat je echt dat gat in de markt vult,” zegt Van Hool. Bart Wolput beaamt dit. Bij hun rondvraag bij vrijwilligers en organisaties bleek dat slechts één op vijf van de mensen die vrijwilligerswerk willen doen, ook effectief aan de slag gaan. Het ontmoetingsplatform Give a day komt dan ook tegemoet aan dit probleem.

Zoektocht naar geld
En wanneer je dan je oplossing voor een probleem hebt gevonden, komt de verkoop, zowel intern als extern. “Genoeg uitleg geven aan je team en soms compromissen sluiten zodat iedereen op dezelfde lijn zit, daar draait het om.” De Potter stelt ook gerust: “Een goed idee, uitgewerkt tot een goed ondernemingsplan, met een sterk team, zal altijd geld vinden.”