Meer en meer ondernemers kiezen er voor om in een franchising-concept te stappen. Waarom doen ze dat? Wat zijn de voordelen? En wat kost hen dat? Dat gingen we vragen aan een beginnende franchisenemer, een doorwinterde collega en een bekende franchisegever.

Bjorn Meiresone, Bakkerij Van Opstal-Van Boxel Heide-Kalmthout

Wat zijn de voordelen van de franchiseformule?
“Aanvankelijk was ik, samen met mijn echtgenote, van plan om een gewone koffieshop te openen, maar tijdens de zoektocht naar leveranciers kwam ik in contact met Van Opstal-Van Boxel. Zij zochten nog een franchisenemers en we besloten om daar op in te gaan. Omdat je dan toch iets meer zekerheid hebt over je zaak. Ze komen met een bewezen concept en je kunt van de opgebouwde knowhow gebruikmaken. Over de winkelinrichting en het gamma is bijvoorbeeld al nagedacht door professionals. Je mag er redelijk gerust op zijn dat het werkt. Bovendien doen we ook groepsaankopen, zodat je betere prijzen kunt bedingen en hogere marges kunt realiseren. Het nadeel is natuurlijk dat je niet 100 procent vrij bent om te doen wat je wilt, het is een compromis, maar wel één dat goed overwogen is.”

Welke eigenschappen moet je als ondernemer hebben om er een succes van te maken?
“Het is niet zo dat je het als franchisnemer de facto veel gemakkelijker hebt dan als ‘gewone’ ondernemer. De concurrentie speelt voor ons even goed. Je mag natuurlijk advies vragen aan de mensen van de groep, maar uiteindelijk is het natuurlijk wel de bedoeling dat je de problemen zelf oplost. Zij gaan dat niet in jouw plaats doen. Ik denk dat je ook goed je eigen sterktes en zwaktes moet kunnen inschatten en dat je voor je zwaktes te verhelpen, bereid moet zijn om bepaalde dingen uit handen te geven. In het begin hadden wij ook de neiging om alles zelf doen, maar het zou gek zijn om al de aangeboden kennis af te slagen.”

Welke financiële middelen heb je nodig?
“Het was voor ons een vrij zware investering, ja. Ik denk dat je toch zeker een 100.000 à 130.000 euro moet hebben om in dit verhaal mee te stappen. We hebben daarvoor een banklening afgesloten, maar de meeste banken eisen natuurlijk wel een eigen inbreng van pakweg 20 procent. Met dat geld hebben we ovens en een koeltoog aangekocht en de winkel ingericht. We moesten daarbij wel een bepaalde lijn volgen, maar voor een groot stuk waren we ook vrij en dat is wel fijn. De bakkerij wordt dan toch een beetje je eigen ding. Niet te vergeten: we dragen ook een bepaalde fee af voor ondersteuning en marketing.”

Eric Appelmans, Colora Grimbergen

Wat zijn de voordelen van de franchiseformule?
“Het is een mooie oplossing voor mensen die graag willen ondernemen, maar toch ook de voordelen willen van een bestaande structuur. De groep neemt de zorgen weg over marketing, IT, logistiek…dat moet je je niet meer aantrekken. Ik ben hiervoor ook ‘eigen’ zelfstandige geweest, dus ik kan wel vergelijken. Een concreet voorbeeld: het kassasysteem dat ik nu heb, is zeer gesofisticeerd, maar waarschijnlijk te duur om in je eentje aan te kopen. Of als ik vroeger bijvoorbeeld een advertentie wilde zetten, moest ik alles zelf doen en 10 telefoontjes plegen. Nu doe ik één mailtje met mijn voorstel naar iemand van Colora en ik ben er van af.”

Welke eigenschappen moet je als ondernemer hebben om er een succes van te maken?
“Net dezelfde eigenschappen als alle ondernemers. Bij sommige franchiseformules ben je niet meer dan een veredelde gerant, maar dat is bij Colora zeker niet het geval. Lokaal ondernemerschap is belangrijk voor deze groep. Misschien is dat atypisch, maar wij beheren ongeveer alles zelf en worden daar ook redelijk vrij in gelaten. De boekhouding bijvoorbeeld, hoe ik die voer of wie mijn boekhouder is, beslis ik. Of de inrichting van de winkel: je mag daarvoor beroep doen op de firma die Colora gewoonlijk inschakelt. Maar je mag ook zeggen: ik doe dat met een lokaal bedrijf hier om de hoek. De formule ligt vast, maar er is bewust ruim voldoende vrijheid ingebouwd voor lokaal en individueel ondernemerschap.”

Welke financiële middelen heb je nodig?
“De initiële investering is vrij stevig, ik schat dat op snel 200.000 euro. Ik heb hier voor 60 à 80.000 euro aan stock staan, ik moet de winkel inrichten… Er zijn uiteraard ook lopende kosten: ik maak publiciteit, ik heb personeel te betalen, elektriciteit en water… Wat wel zo is: wij betalen geen fee. Colora is een concept van Boss-verf. Hoe meer verf ik dus verkoop, hoe beter dat voor hen is én voor mij. Wat ook wel aangenaam is, is dat mijn franchisegever geen grote multinational is. Het is een Belgisch bedrijf, dus je kunt rechtstreeks en heel direct met hen communiceren.”

Kris Volckaert, Vice president Affliated Stores Delhaize

Wat zijn de voordelen van de franchiseformule?
“Al bijna 150 jaar werkt Delhaize samen met zelfstandigen, waarvan de laatste dertigtal jaar via de franchiseformule. Hoewel, eigenlijk is het geen echte franchising, wij werken eerder met, wat wij noemen, ‘aangeslotenen’. Wij vragen geen fee, maar worden wel hun hoofdleverancier. We werken met drie uiteenlopende formules – AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go – in winkels van 50 tot 2.500 meter vierkante meter. Zelfstandige Delhaize-uitbaters zorgen nu al voor de helft van de omzet in België en Luxemburg. Zeker in landelijk gebied zorgt de ondernemer voor lokale verankering en ook commercieel biedt het voordelen. Een zelfstandige heeft er bijvoorbeeld meestal minder moeite mee om zijn winkel regelmatig op zondag openen. Of zelfs ’s nachts, zoals in enkele Shop&Go’s.”

Welke eigenschappen moet je als ondernemer hebben om er een succes van te maken?
“Er zijn heel veel overeenkomsten tussen een goede franchisehouder en een goede ondernemer tout court. Passie lijkt mij onontbeerlijk: voor het product, voor de mensen, empathie voor de klant en het genoegen in zakendoen. Ondernemerschap is nog zoiets. Je moet kunnen organiseren en leidinggeven en over een gezonde portie discipline beschikken. In sommige streken is er zelfs een wachtlijst voor franchisehouders, maar we moeten ook een goede match voelen met de ondernemer. Anders gaat het toch niet lukken. Met sommige franchisehouders werken wij al dertig jaar, dat bewijst het wederzijdse vertrouwen.”

Welke financiële middelen heb je nodig?
“Er bestaat geen standaardbedrag. Ik weet dat er beurzen zijn waar je voor zoveel euro die franchise kan openen en voor zoveel euro die franchise. Zo werken wij niet. Elke nieuwe winkel is maatwerk: onder welke formule gaat die werken? Waar is die winkel gelegen? In de stad of op het platteland? Voor de huurprijs is dat al een serieus verschil. Is dat een overname van een bestaande succesvolle winkel of iets compleet nieuw? Het uitbaten van een zelfstandige winkel is een grote uitdaging, daar zijn we zeer transparant in. Maar de uitbater kan altijd rekenen op de expertise en ervaring van een getalenteerde ploeg raadgevers en experts.”