Vliegtuig in, vliegtuig uit. Voor sommige mensen is een business trip dagelijkse kost en de meeste CEO’s draaien hun hand niet om voor een tripje over en weer. “Het hoort bij de job”, zegt Jérôme Caille, CEO van Accent Jobs dat vestigingen heeft over gans Europa. Hij hanteert bij zijn zakenreizen één leidraad. “Voor je naar een land reist, moet je de regels van het spel leren, jezelf voorbereiden en nagaan wat de culturele normen zijn. Wat is wel en niet gepast, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.” De culturele codes ontcijferen in het Midden-Oosten, Brazilië of Rusland is een ware ontdekkingstocht, maar ook binnen Europa zelf blijken er verschillen.

Buurlanden verschillen
In België of Nederland kom je volgens hem naar een vergadering met een oplossing voor een probleem. Caille: “Doe je dat in Frankrijk, dan gaan je zakenpartners zich vragen stellen. Is over die oplossing wel voldoende nagedacht als ze nu al op tafel ligt? Moet er niet nog wat verder gerationaliseerd worden en dan besteden ze liever nog enkele vergaderingen aan hetzelfde probleem.”

 

Voor elk land hebben we een handleiding met tips, do’s and don’ts – Geert Aelbrecht

 

Ander continent, andere cultuur
Zakendoen met Europese partners is dus niet altijd evident. Nog moeilijker wordt het als je naar een ander continent trekt. Besix, een Belgische bouwfirma met wereldwijd 18.000 werknemers, kan terugvallen op heel wat buitenlandse ervaring. “Wij zenden expats naar Abu Dhabi, Qatar, Saudi-Arabië, Oman, landen in Centraal-Afrika of Azië”, legt HR-manager Geert Aelbrecht uit. “Als je wil dat je werknemers er succesvol zijn, dan mag je hen niet met een wit blad daarheen sturen. Voor elk land hebben we een handleiding met tips, do’s and don’ts, zowel voor de werknemer, als voor zijn familie en kinderen.” Ook worden ze in het begin wegwijs gemaakt door collega’s die er al een tijdje werkzaam zijn en kunnen ze terugvallen op een lokale verantwoordelijke.

 

talen

 

Leren omgaan met elkaar
Bianca Pintens is burgerlijk ingenieur-architect bij Besix sinds 2010. Eerst werkte ze vier jaar in Abu Dhabi, sinds twee jaar is ze aan de slag in Qatar. “De grootste uitdaging in het begin van een buitenlandse job is het samenwerken met de verschillende culturen”, legt ze uit. “Je krijgt de dingen pas gedaan, als je weet hoe je collega’s denken en werken.” Ze probeert het maximale te halen uit haar verblijf door zich aan de codes te houden en door respect te tonen. “Daardoor word ik ook gerespecteerd. Als er in Europa een probleem is, dan zeggen we dat meteen. Hier moet je dat anders aanpakken, hen wat tijd gunnen en dan het probleem aanbrengen. Dat zijn dingen die je leert door de jaren heen.”

 

In Groot-Brittannië bijvoorbeeld is het zeer belangrijk om na afloop nog even iets te drinken – Jerôme Caille

 

Leer de basisuitdrukkingen
Weten wat je te wachten staat is één ding, de taal spreken helpt je ook veel verder. En anders zorg je er best voor dat je een aantal basisuitdrukkingen zoals goeiedag en bedankt weet te formuleren. Dat werkt appreciatie. Voorts is het handig een aantal typische gewoonten te kennen. “Zo mag je in een meeting in Saudie-Arabië nooit je voetzolen laten zien aan een vergaderpartner, want dat wijst op weinig respect”, weet Aelbrecht. Een simpel voorbeeld, maar wel handig om weten tijdens een onderhandeling. “Als je een visitekaartje uitdeelt in Azië, strooi dat niet zomaar in het wild rond, maar geef het beleefd af, met je twee handen. Zo zijn er duizenden voorbeelden te noemen.”

After work
En wat na het werk? Mag er samen met de collega’s iets gedronken worden om de goede samenwerking te vieren? “Uiteraard”, besluit Caille. “In Groot-Brittannië bijvoorbeeld is het zeer belangrijk om na afloop nog even iets te drinken. Dat gevoel van verbondenheid vinden ze een teken van een goede werkrelatie. Let wel: doe dat vieren met het nodige verantwoordelijkheidsgevoel. Besef dat je nadien nog samen zaken wil doen.”