1. Kies een merk waarbij franchising op punt staat
Franchise is ‘hot’. De franchisemarkt bestaat namelijk uit gevestigde waarden enerzijds en starters die nog experimenteren met de franchiseformule anderszijds. Aan beide kanten is de interesse groot, voor een simpele reden: het is een relatief veilige vorm van ondernemen in moeilijke tijden. Het merk werft zo gemotiveerde franchisenemers aan, die de lokale markt kennen, terwijl de franchisenemer kan rekenen op de ondersteuning en naambekendheid van een groot merk. Een succesvolle franchiseformule vindt een evenwicht tussen beide partijen. En dat vraagt tijd en ervaring. Kies dus een franchisegever die weet hoe hij zijn belangen op de jouwe afstemt.

Een succesvolle formule vindt een evenwicht tussen de belangen van de franchisegever en die van de franchisenemer

 

2. Ga op zoek naar de innovators
Als ondernemer moet je inspelen op de markt en moet je jezelf blijven ontwikkelen. Ga daarom na of je potentiële partner open staat voor je vragen en suggesties. Speelt het merk snel in op impulsen vanuit de lokale markt en anticipeert het op nieuwe trends? Hoe organiseert het zijn overleg met de franchisenemers? Het antwoord op die vragen leert je of er voldoende ruimte zal zijn voor je ondernemerszin.

3. Check de begeleiding
Franchising betekent ook meer dan het intekenen op naambekendheid en interessante inkoopprijzen. Franchisegevers die je echt als een partner zien, dragen bij aan het succes van je onderneming via vorming en begeleiding. Sommige merken voorzien in een heel opleidingstraject waarbij alle aspecten van de business aan bod komen: financiën, operations, management, marketing, … Kortom, alles wat het succes van je zaak garandeert. Maak er dus zeker gebruik van.

Maak zeker gebruik van de vorming en begeleiding die het merk biedt

 

4. Maak van je filiaal jouw zaak
Wanneer je een zaak uitbouwt, wil je er natuurlijk mee kunnen uitpakken. Op lange termijn geeft het meer voldoening als je klanten niet alleen het merk, maar ook jou waarderen. Check daarom hoe het merk zijn franchisenemers naar voren schuift. Krijgen zij een gezicht in drukwerk en mailings? Is er ruimte voor hun persoonlijke ontwikkeling? Als dat het geval is, stimuleert het je ondernemerszin en open je misschien wel meerdere franchises. Op die manier kun je een echte ondernemer worden binnen de onderneming.

5. Informeer je over de sector en markt
Ondanks de ondersteuning door een groot merk, vraagt franchising een grote persoonlijke investering. Je tekent niet voor een kantoorjob, integendeel. Om succesvol te zijn moet je de sector en de lokale markt goed kennen. Vorm je daarom een correct beeld van wat het betekent om bijvoorbeeld een restaurant of winkel te leiden. En zorg na de start dat je dagelijks op het terrein aanwezig bent. Is dat niet jouw ding? Dan bekijk je beter andere opties.

6. Kijk na of het merk lid is van de Belgische Franchise Federatie
Wil je zeker zijn van een evenwichtige en succesvolle samenwerking? Check dan of het merk lid is van de Belgische Franchise Federatie. Zij verdedigt een aantal waarden zoals de ‘harmonieuze en evenwichtige ontwikkeling van de franchisenetwerken’. Bovendien volgen haar leden een deontologische erecode. Die garandeert een transparante communicatie tussen franchisegever en -nemer, net als de nodige opleidingen om een zaak succesvol uit te bouwen.

7. Start met veel goesting!
Met bovenstaande tips leg je al een stevige basis voor een succesvolle franchise. Maar het uiteindelijke succes wordt vooral door je motivatie en ondernemerszin bepaald. Laat goesting de belangrijkste drijfveer zijn van je project. Veel succes!