Heb je een droom of een slim ondernemersidee? Praat eerst een vooral met je bankier. Hij onderzoekt de financieringsmogelijkheden: werkmiddelen, een klassieke lening of… crowdfunding. Voor start-ups is een klassiek krediet niet altijd de juiste oplossing. Vaak is het gezonder om je project te financieren met een mix van kapitaal en kredieten, ofwel een banklening plus crowdfunding.

 

Start-ups en creatieve ondernemingen kiezen het vaakst voor crowdfunding.

 

Hoe werkt crowdfunding?
Bij crowdfunding of participatieve financiering brengt een onlineplatform ondernemers en investeerders direct in contact met elkaar. Crowdfunding is populair voor startups, maatschappelijke projecten en creatieve ondernemingen. Ofwel: frisse ideëen met een iets hoger risicoprofiel. Wie potentieel ziet in jouw verhaal kan een klein bedrag investeren of doneren. Vele kleintjes maken zo een groot en je lanceert jouw project sneller dan je denkt. In ruil krijgen de investeerders een tegenprestatie of aandelen.

Vier types van financiering
Crowdfunding-investeerders krijgen vaak, maar niet altijd, iets terug voor hun geld. Wat? Dat ontdek je hier:

  • Gift: bij liefdadigheidsorganisaties of artistieke projecten wil de investeerder vaak niets terug. Zijn donatie is een gift.
  • Beloning: de investeerder krijgt een materiële beloning: een van de eerste producten, een vip-kaart voor het lanceringsevent, een unieke goodie bag, …
  • Investering: de investeerder krijgt aandelen in de vennootschap die hij financiert.
  • Lening: de investeerder krijgt na een bepaalde periode zijn geld terug, met of zonder interest.

 

crowdfunding

 

Centen én publiciteit
Wist je dat je tot 500.000 euro kunt verzamelen via crowdfunding? Bovendien is crowdfunding veel meer dan een nieuw platform om fondsen te werven. Het is dé manier om een startende onderneming snel op de kaart te zetten. Want de publiciteit is gratis, efficiënt en razendsnel. Hoe? Crowdfundingcampagnes garanderen zichtbaarheid, buzz op sociale media en persaandacht. Op korte tijd bereik je dus heel wat mensen en creëer je naambekendheid. Bovendien fungeren je investeerders als echte ambassadeurs van je bedrijf. Succes gegarandeerd!

 

Likes en shares op sociale media zijn gratis en tegelijk onbetaalbare reclame

 

Jouw bank, jouw fast track
Kort op de bal spelen is cruciaal voor ondernemingen. Ben je nieuw in crowdfunding? Verlies dan niet te veel tijd met alles zelf uit te zoeken. Klop aan bij je bankkantoor. Bepaalde banken hebben hun eigen crowdfundingplatform. Andere banken werken samen met bestaande platformen. Zo bouwde ING bijvoorbeeld een partnership uit met de zwaargewichten KissKissBankBank (Frankrijk) en Seedrs (Groot-Brittannië). De bank kan dan de rol van facilitator spelen en krijg je eerst feedback over de haalbaarheid van je project – dus voor je kostbare tijd en centen investeert. Bij groen licht neemt een van de crowdfundingpartners je dossier over.

Crowdfunding in drie stappen
Lijkt crowdfunding iets voor jou? Maak er dan meteen werk van. Neem je projectdossier en stap naar je financiële partner. Veel succes! Wij zetten de drie stappen van crowdfunding nog even voor je op een rijtje:

  1. Klop aan bij je bankkantoor en vraag financieringsadvies voor jouw project. Je bank onderzoekt of crowdfunding de beste keuze is voor jouw idee.
  2. Dien jouw project in bij het crowdfundingplatform van jouw bank of bij een platform naar keuze. De fondsenwerving kan beginnen.
  3. Genoeg centen binnengehaald? Realiseer dan jouw droom en laat je investeerders meegenieten van jouw succes.