Iemand met kennis heeft altijd een streepje voor. Kennis kan waardevol zijn in een banale discussie met je vrienden, maar zeker ook in een professioneel gesprek. Zijn de Belgische ondernemers zich daarvan bewust? En wat doen zij ermee?

Ann Lomans, oprichtster van communicatiebureau Pravda Pressroom

Waarom is het belangrijk om voortdurend nieuwe kennis op te doen?
“Gezien de wereld nooit stilstaat, is het ook essentieel om continu op de hoogte te blijven en je onderneming aan te passen aan de noden van het moment. De kleine of middelgrote onderneming die dat niet doet, is ten dode opgeschreven op korte of lange termijn. Je vergaart de meeste kennis uit praktijkervaring. De sector van public relations verandert voortdurend van uitzicht. Dat maakt dat briefings of opleidingen die gisteren nog waardevol waren, nu al passé kunnen zijn. De basis van een beroep kun je leren uit theorie, maar het is de praktijkervaring die ons constant op de kaart zet.”

Investeren Belgische bedrijven wel voldoende in nieuwe kennis?
“Wij proberen om de marktontwikkelingen van zeer dichtbij op te volgen. Maar om eerlijk te zijn, denk ik dat enkel de grote bedrijven de tijd en de middelen hebben om grote symposiums te organiseren en nieuwe publicaties over hun domein door te nemen. Wij verkiezen een iets pragmatischere aanpak, door bijvoorbeeld het internet zeer intens te gebruiken. Daarop vind je elke dag samenvattingen of artikels over seminaries vanuit de hele wereld, die net over ons domein gaan. Bovendien hebben de meeste influencers in onze branche een persoonlijke blog, die voor ons een schat aan informatie en inspiratie bevat.”

Organiseer of volg je zelf opleidingen?
“Wij organiseren geen eigen cursussen, omdat we niet echt veel werknemers hebben en omdat de vereiste kennis zeer gericht moet zijn. Trouwens, ik geloof niet dat er iets bestaat dat voor ons van nut zou kunnen zijn. Een kleine onderneming zoals die van ons, kan zich de luxe niet permitteren om werktijd op te offeren, om onze werknemers voor een lange tijd te moeten missen om een opleiding te volgen, die sowieso veel te algemeen is. Aan de andere kant volgen we wel informatica- en taalcursussen.”


Priscilla van der lek, HR Manager Benelux, The Walt Disney Company

Waarom is het belangrijk om voortdurend nieuwe kennis op te doen?
“De sectoren van media en entertainment, waarin wij actief zijn, blijven zeer dynamiek. Alles beweegt en ontwikkelt zich zeer snel. Het is dus belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van de evoluties en trends, waarop Disney op een geschikte manier dient te reageren. Daarom is het voor ons fundamenteel om nieuwe kennis op te doen elke dag. Dat is wat ons vooruit doet gaan.”

Investeren Belgische bedrijven wel voldoende in nieuwe kennis?
“Elk bedrijf investeert volgens zijn middelen en zijn ambities. Wij bijvoorbeeld, volgen een programma Learning & Development, dat zich focust op het verbeteren van de prestaties en welzijn van onze werknemers, zowel individueel als in groep. En volledig in lijn met onze algemene visie. Het gaat om een educatief proces, waarbij we de competenties van alle onze medewerkers proberen te versterken. Meer nog, dankzij dit programma, vergroten we hun kennis en stimuleren we samenwerkingen en interacties onderling. Het bedrijf in zijn geheel kan daar natuurlijk mee van profiteren.”

Organiseer of volg je zelf opleidingen?
“Disney heeft niet enkel de traditionele L&D-programma’s, maar organiseert ook andere evenementen, met name de Disney Learning Expo. Daar nodigen we interessante en relevante sprekers op uit, opdat zij ons op de hoogte brengen van nieuwigheden kennis met onze werknemers uitwisselen. Zowel op het vlak van business, als op persoonlijk vlak. Ons laatste project, de Disney Intrapreneur Challenge, waar elke werknemer aan kon deelnemen, had als doel om goede ideeën en de meestbelovende concepten concreet uit te werken. Het is een perfecte manier om de tijd van werknemers voor opleiding renderend te maken. Er komen namelijk over het algemeen veel interessante projecten voor concerten uit.”


 

Stefaan Bettens, CEO, Jet Import, een van de grootste drankenimporteurs in België

Waarom is het belangrijk om voortdurend nieuwe kennis op te doen?
“Omdat we in een enorm geglobaliseerde wereld leven. De notie van kennis is een intrinsiek deel van Jet Import. We oriënteren ons continu op de verrijking van ons personeel, op de zoektocht naar nieuwe evoluties van trends op de markt en op de opvolging van verschuivingen binnen de maatschappij. Het is daardoor dat we ook een belangrijke evolutie hebben opgemerkt naar cocktails op basis van gin en tonic. Als gevolg daarvan, moeten onze werknemers zich bewijzen in het maken van goede cocktails op basis van Fever-Tree, het nieuwste drankje van bij Red Bull. Ook dat is kennis van onze sector (lacht).”

Investeren Belgische bedrijven wel voldoende in nieuwe kennis?
“België is een sterk exportland. En die tendens zal zich nog meer manifesteren in onze toekomstige economische ontwikkeling. De extreem hoge loonkosten in ons land maken dat we niet echt een geliefd land zijn voor productie. Anderzijds kunnen we wel punten scoren op het vlak van innovatie.”

Organiseer of volg je zelf opleidingen?
“Jet Import is een dynamische onderneming, boordevol jonge, ambitieuze en getalenteerde mensen, die honger hebben naar ontwikkeling op persoonlijk en professioneel vlak. Daarom hebben we een groot aanbod aan interne en externe cursussen. Daarbij gaan we van theorie naar praktijk in ons werkveld. Ondernemerschap is ook een waarde waar we veel belang aan hechten. Dat maakt ook van Jet Import een ideale springplank voor jongeren die meer willen.”