Nathalie Sintobin: ‘Kijk in het nu, nooit achterom’

Mannen & vrouwen
We zijn met te weinig vrouwelijke ondernemers, daarom ben ik heel blij dat ik de kans krijg om dit onder de aandacht te brengen en vooral vrouwen kan inspireren. Ik maak geen onderscheid in ondernemen tussen mannen en vrouwen maar wel tussen mannelijke en vrouwelijke karakteristieken. Beiden zijn nodig om een goede balans te hebben in een onderneming en bijgevolg succes te boeken.

De kneepjes van het vak
Mijn ouders waren marktkramers met groenten en fruit. Eens we konden rekenen en lezen werden we vriendelijk verzocht mee te werken. Iedere vakantie opnieuw om 5 uur ’s morgens liep ik te zeuren dat mijn vrienden vrij hadden en ik weer moest werken voor ik vrij kreeg… Maar ik ben ze nu ontzettend dankbaar. Ik heb alle knepen van het vak ‘ondernemen’ geleerd op de markt. Aankoop, verkoop, omgaan met onzekerheden, omgaan met mensen, volharding, productdifferentiatie en hoe omgaan met concurrenten die als het ware naast jouw eigen kraam staan… De markt is een harde, maar perfecte leerschool.

 

De markt is een harde, maar perfecte leerschool

 

E-commerce
Als pionier binnen de e-commerce – we situeren die in 1999 – moesten we bij de ontwikkeling van frucon² heel abstract en internationaal denken. In de meeste delen van Europa waren er nog geen online succesverhalen of was e-commerce nog onbekend terrein. Kapitaal moesten we maar zelf zien te vinden… Het werd dus al snel duidelijk: ondernemen zit in mijn DNA. Het was een evidentie dat ik als prille twintiger die kaart zou trekken.

 

vergadering_voorstel

 

Iedereen ondernemer
Daarnaast zijn goede mensen ‘key’  binnen een succesvol bedrijf. Geen award zonder fantastische medewerkers, zonder klanten of partnerships in ons geval. Schuilt in iedereen een ondernemer? Ik ben overtuigd van wel. Iedereen onderneemt binnen zijn domein. Het is aan de werkgever om het ondernemerschap van zijn werknemers te ontdekken, hen de mogelijkheid te geven om verschillende vaardigheden te ontwikkelen door hen de nodige ruimte alsook ondersteuning te geven. Met vallen en opstaan. Zet de grote krijtlijnen uit en geef voldoende ruimte.

 

Het is aan de werkgever om het ondernemerschap van zijn werknemers te ontdekken

 

Ontdek je sterktes
Dan is het aan jou. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Een goede ondernemer maakt zijn persoonlijke SWOT analyse, net zoals je dit voor je product of dienst doet. Wat zijn mijn sterktes en hoe kan ik die best inzetten? Wat zijn mijn zwaktes en met wie laat ik mij omringen om deze aan te vullen? Maak van elke nood een opportuniteit en pretendeer niet dat jij de waarheid in pacht hebt. Wees empathisch op plaatsen binnen je bedrijf waar het belangrijk is. Op niveau van bijvoorbeeld HR (zet je even in de schoenen van je werknemer) en sales (zet je even in de schoenen van je potentiële klant).

Vergeet niet te genieten
Maar vooral: geef het voorbeeld. Vraag niet aan je medewerkers of klanten om respect te krijgen, als je het zelf niet geeft. Vraag niet aan je medewerkers om positief te zijn als je eigen glas zelf altijd halfleeg is. Last but not least: geniet van elk moment dat je onderneemt, want je passie is je beroep en daar moet je van genieten…