Elke dag houden jonge, dynamische ondernemers hun bedrijf boven de doopvont. Helaas moeten we toch vaststellen dat België in vergelijking met de rest van de EU niet goed scoort op het vlak van ondernemerschap. Er worden slechts 2,5 ondernemingen per 1000 inwoners opgericht. Ver onder het EU-gemiddelde van 6,6 ondernemingen per 1000 inwoners. Maar er hangt verandering in de lucht.

Nieuwe woordenschat
Woorden als crowdfunding en business angels maken voortaan deel uit van onze woordenschat. Bedrijven vinden vlotter toegang tot alternatieve financieringsbronnen in Europa, en dat is een goede zaak. Ook de tax shelter voor start-ups is een stap in de goede richting. Maar als de onderneming eenmaal gecreëerd is, dan pas begint het echte werk.

 

Ondernemen doe je niet als een einzelgänger

 

Vind jezelf heruit
Als CEO van Sioen Industries heb ik gemerkt dat mijn onderneming niet kon overleven zonder zich dag in dag uit heruit te vinden. Het tempo waaraan we moeten schakelen ligt veel hoger dan vroeger. Ondernemers moeten dus nog fitter, nog leaner-and-meaner, nog aandachtiger en nog spitsvondiger zijn. Zonder voortdurend te innoveren, is het onmogelijk om stand te houden en een voorsprong uit te bouwen door in te spelen op de meest recente tendensen. Zonder voortdurend te innoveren, is het onmogelijk om nieuwe klanten aan te trekken en marktleider te blijven.

 

3Dprinter

 

Kijk over de grenzen
Dé must voor een hoge winstgevendheid op lange termijn? Luister naar uw klanten en werk met hen samen zodat u echt begrijpt wat ze nodig hebben en verwachten en u erop kunt anticiperen. Het is belangrijk om te experimenteren met nieuwe ideeën in plaats van ze te laten sluimeren in een businessplan. Dat ondernemers zich voorzichtig opstellen, is begrijpelijk. Toch wil ik ze aanmoedigen om over de grenzen te kijken. Nog te weinig ondernemingen gaan vandaag internationaal. De Belgische ondernemingen die het vandaag maken, zijn zij die het buitenland aandurfden. De groep Sioen exporteert bijvoorbeeld tot 90 procent van zijn textielproducten. De wereld als je achtertuin, dát is de spirit.

Experimenteer met modellen
Ondernemen is keuzes maken. Verkoop ik? Creëer ik een franchise? Hoe financier ik mijn nieuwe project? Je experimenteert met verschillende modellen. Sommige daarvan slagen, andere niet. Maar lessen leer je altijd. Die onderbouwen dan weer nieuwe initiatieven. Ondernemen doe je niet als een einzelgänger: medewerkers, aandeelhouders, overheden. Het is aan de bedrijfsleider om met een open vizier in dialoog te treden en op zoek te gaan naar de nodige steunpilaren om vooruit te kunnen!  Ondernemingen moeten ondernemen, dat is hun corebusiness. Dat op zich is geen geringe opgave, die bovendien essentieel is voor de toekomst van ons land.