Bart Van der roost
CEO neoScores, dat partituren digitaliseert

Hoe kwam u op het idee van uw zaak?
“De drie oprichters van neoScores zijn muzikant van opleiding. Het idee voor onze zaak ontstond tussen pot en pint op café, uit een discussie over iets dat ons frustreerde. In de huidige multimediale wereld is de meest uiteenlopende muziek namelijk altijd overal en onmiddellijk opvraagbaar via digitale weg. Hoe kan het nu dat partituren – toch de essentie van muziek – daarin niet volgen? Soms moet je tot wel zes weken wachten op een partiturenbundel. Vanuit dat idee gingen we aan de slag. Eén van ons drie had een voorstudie in IT achter de rug en zodoende de nodige technische voorkennis, terwijl ik eerder COO was bij het Brussels Philharmonic.”

Hoe hebt u uw zaak uitgebouwd tot wat ze nu geworden is?
“Met vallen en opstaan, met wroeten en met een dosis geluk. Kijk, we zijn destijds met drie begonnen en intussen werken bij neoScores dertien mensen. Het is dus heel hard gegaan, terwijl we zelf niet eens goed wisten waar we aan begonnen. Volgend jaar openen we zelfs een eerste kantoor in New York. Of we misschien te hard aan het groeien zijn? Goeie vraag (lacht). Het vormt inderdaad een risico. We proberen dat zo goed mogelijk op te vangen door over alles en nog wat efficiënt te communiceren, en problemen te benoemen. Oké, soms schrikken we van hoe snel het allemaal gaat, maar we laten ons daar niet door tegenhouden om verder te gaan.”

 Wat is uw gouden tip voor iemand die een zaak wil starten?
“Als je een goed idee hebt, begin er dan vooral aan. Er bestaan veel theorieën over ondernemerschap: wanneer je moet starten, wat de risico’s zijn, enzovoort. Maar als je daar allemaal rekening mee houdt, zal je misschien nooit de stap zetten. Dus: ontwikkel je idee, bekijk of het werkbaar is en start. En heb je geen kaas gegeten van bijvoorbeeld boekhouding? Laat je dan omringen door mensen die daar wél in gespecialiseerd zijn. Ook belangrijk: voor een start-up is het aan te raden zich binnen een incubator te ‘nestelen’ om een dynamisch ondernemersnetwerk te creëren. Voor neoScores heeft Start it @kbc in dat opzicht veel betekend.”

 


Sietske Leeters
medebestuurder kinderkamerontwerper Etalaasj

Hoe kwam u op het idee van uw zaak?
“Toen mijn zus Steffie zwanger was van haar eerst kindje Toke viel het haar op dat de kinderkamers op de markt wel wat meer vrolijkheid en originaliteit konden gebruiken. Ze vond het aanbod vrij mainstream en onpersoonlijk. Voor haar dochtertje is ze dan maar zelf aan de slag gegaan met vintage meubels. Die kleedde ze mooi aan met nieuwe en handgemaakte spulletjes. Het resultaat was zo mooi en ze vond het zo leuk om te doen dat het bijna zonde zou zijn er niet verder mee te gaan. Vooral ook omdat ze er van overtuigd was dat ze niet de enige was die dat tikkeltje extra wilde voor haar kinderkamer. Vanaf dan begon het bij haar pas écht te kriebelen…”

Hoe hebt u uw zaak uitgebouwd tot wat ze nu geworden is?
“Een zaak alleen uitbouwen is niet zo evident. Je moet toch een zekere wilskracht en drive hebben om ervoor te blijven gaan, omdat je hoe dan ook met ups en downs geconfronteerd wordt. Steffie had ook een partner nodig die de zakelijke kant in handen zou nemen, en zo kwam ik het vizier. Samen zijn we er gewoon voor gegaan. We hebben urenlang gebrainstormd en kwamen op die manier tot ons uiteindelijke concept: we zouden kinderkamers maken, tot in de puntjes verzorgen en etaleren in leegstaande panden. Het pand kreeg op die manier wat meer cachet, en ons product stond in de kijker. Etalaasj was geboren.”

Wat is uw gouden tip voor iemand die een zaak wil starten?
“Niet opgeven en erin blijven geloven is de boodschap. Het is een cliché, maar het is echt zo. Als startende ondernemer loop je vaak tegen een muur, maar de kunst is dan om je niet te laten ontmoedigen en er gewoon over te klimmen. Het is belangrijk om in je product te blijven geloven, want als jij dat doet, dan straal je dat ook uit naar je potentiële klanten en omgeving. Wanneer jij enthousiast bent over je zaak, worden anderen dat ook. Vrolijkheid werkt aanstekelijk! Op die manier behouden wij alvast elke dag het geloof in ons concept, zelfs wanneer we al eens met de onvermijdelijke tegenslag worden geconfronteerd.”


Filip Deslee
hoofdontwerper interieurontwerpbureau Filip Deslee

Hoe kwam u op het idee van uw zaak?
“Van kindsbeen af droomde ik er van om interieurarchitect te worden. In tegenstelling tot andere zesjarigen tekende ik geen huisjes met een schoorsteen en een raampje, maar interieurs en indelingen van woningen. Dat had natuurlijk ook met mijn voorgeschiedenis te maken: ik ben al de vierde generatie die zich met interieurontwerp bezighoudt. Ik ging zelfs mee met mijn moeder naar klanten. Volgens mijn moeder gaf ik toen als kind zelfs ook al mijn mening tegenover klanten, en die waren vaak gepeperd: lelijke kleuren, onlogische indeling en zo (lacht). Kortom, ik had al van in het begin feeling voor interieurs, het was een vanzelfsprekendheid.”

Hoe hebt u uw zaak uitgebouwd tot wat ze nu geworden is?
“Ik kwam in mijn studies al snel in contact met bekende ontwerpers en werd gescout door grote bureaus, waarvan één mij effectief aanwierf. Een heel goede leerschool, omdat ik tot dan alleen de zelfstandige praktijk van mijn ouders gewend was en nu in dienst stond van een werkgever. Ik heb daar veel opgepikt, maar koos er wel voor om na mijn studies voor mezelf te beginnen. Dat mijn zaak vandaag landelijke bekendheid geniet, was nooit een doelstelling op zich. Ik beschouw mijn werk namelijk niet als ‘werk’, maar als iets dat ik enorm graag doe. En die passie straalt af van mijn bedrijf, waardoor meer en meer klanten mij vinden. Ik moet dan ook zelden reclame maken.”

Wat is uw gouden tip voor iemand die een zaak wil starten?
“Naast die passie wil ik zeker enadrukken dat ondernemen heel hard werken is – het werk zelf, administratie, medewerkers … – en dat wordt wel eens onderschat. Wie met een zaak begint, denkt misschien dat hij weinig zal moeten werken en toch veel zal verdienen. Fout natuurlijk. Voor een ondernemer komt elk uur dat hij niet werk neer op inkomstenverlies. Vrienden zeggen soms lachend dat ik een mooi leven heb omdat ik soms een kalme middag heb. Maar ze vergeten dat ik even vaak tot 3 of 4 uur ’s nachts bezig ben voor klanten. Een 9-to-5 job, dàt is pas gemakkelijk.”