De populariteit van de webshop is nog relatief nieuw. Toch kan je het online verkoopkanaal bijna niet meer wegdenken wanneer je aan shoppen denkt. Het gemak van iets bestellen vanuit je eigen woonruimte spreekt duidelijk aan. Online aankopen stegen in 2015 dan ook zo’n 15 tot 20 procent. Dan lijkt het logisch om als ondernemer deze tool volledig in eigen voordeel te gebruiken, toch?

Webshop? Ja!
Stijn Gilles van Rewind Design, een interieurzaak en kinderwinkel in Antwerpen, vindt in ieder gevan van wel. Hij heeft, samen met zijn partner Liesbeth Wouters, bewust gekozen om een webshop te openen. “We zijn er zes jaar geleden mee gestart, voor ons leek dat een evidentie. Het is een verlengstuk van onze winkel, we hebben zelfs niet getwijfeld om er een op te starten.”

Voordelig ondernemen
Voor de huidige generatie ondernemers kan het opstarten van een online winkel heel wat voordelen bieden. De webshop is namelijk een goedkope manier om je product aan de man te brengen en het biedt de mogelijkheid om een uitgebreid assortiment aan te bieden aan je klanten. Stijn: “Ik denk dat jonge ondernemers van nu daar heel hard mee gebaat zijn. Klanten kunnen in de winkel even komen kijken, en dan eventueel achteraf online nog beslissen om te kopen.”

 

Veel mensen denken onterecht dat ze door online te kopen de detailhandel kapot maken – Stijn Gilles

 

Steun de detailhandel
Toch zijn veel consumenten nog niet helemaal mee met het online gebeuren. Veel mensen denken onterecht dat ze door online te kopen de detailhandel kapot maken. Stijn: “Maar wij zijn zelf een kleine zelfstandige zaak en wij sporen net aan om wel online aankopen te doen. Het is niet zo dat shoppen op het web enkel maar voor de grote winkels gemaakt is, ook al vormen die inderdaad zware concurrentie. Maar dat betekent niet dat je dan de kleinhandel kapotmaakt. Integendeel.”

Webshop? Nee bedankt!
Een online winkel kan misschien als een voordelig extra verkooppunt fungeren, Maar niet iedere kmo wil een kopie van de eigen winkel op het web hebben staan. Marc Van Looveren, die samen met partner Nadia Nori de schoenenwinkel Zappa in Antwerpen runt, moet voorlopig nog niets hebben van het hele online gegeven: “Dat heeft eerst en vooral te maken met het product dat we verkopen: schoenen.”

 

Iets authentieks online kopen, zie ik niet direct gebeuren – Marc Van Looveren

 

Authenticiteit
Basic schoenen kun je in groten getale terugvinden op het web. Maar het zijn de speciallekes waar wij om bekend staan“, legt Marc uit. “Iets authentieks online kopen, zie ik niet direct gebeuren.” Zappa werkt met kleine fabrikanten en vindt hun schoenen te exclusief – bij gebrek aan een beter woord – om online te zetten. Doen ze dat wel, dan staan er minder schoenen in de winkel zelf. Marc: “Dat wil ik niet. Het is belangrijker voor mij om een goede zaak en een vast cliënteel te creëren en onderhouden. Dat gaat niet als onze producten online staan, voor een massapubliek.”

 

iStock_000039279336_Large

 

Extra personeel
Daarenboven gaat het openen van een webshop niet gepaard zonder de nodige kopzorgen. “Als kleine zelfstandige doe je al veel: papierwerk, collecties, beurzen in het buitenland…“, legt Marc uit. “Voor de administratie van een online webwinkel moet je iemand extra op de taak zetten. Een webshop is eigenlijk een winkel apart.”

Extra werkuren
“Onze webshop bracht inderdaad wel een serieuze workload met zich mee,” geeft Stijn van Rewind toe. Dat een online winkel veel meer werkuren vergt van een zelfstandige, ontkent hij zeker niet. “Mensen die online kopen, verwachten een snelle service. Ze denken ‘volautomatisch’, alsof ze niet beseffen dat er echte mensen achter een webshop zitten. Of ze denken dat we ergens een magazijn hebben waar we extra producten hebben staan. Maar dat is dus niet.”

 

Consumenten denken ‘volautomatisch’, alsof ze niet beseffen dat er echte mensen achter een webshop zitten – Stijn Gilles

 

Klant = koning
De klant blijft echter altijd koning. “Als we ooit een webshop openen’, begint Marc, “dan is het als service voor de klanten. Er is zeker vraag naar, want niet iedereen geraakt zomaar in Antwerpen.” Het belang van persoonlijke klantenservice blijft dus een belangrijke pijler voor elke onderneming. Stijn: “Dat is zéér cruciaal. Ook online doen wij ons best voor een goede service. Niet enkel reageren we snel op een probleem, we doen er ook vaak een extraatje bij.”

Maak de juiste afweging
De ultieme vraag is of de kost die je ervoor betaalt, uiteindelijk rendabel genoeg zal zijn om je zaak die online boost te geven. Extra personeel aannemen of een vermeerdering van je eigen werkuren wordt namelijk een noodzaak dan. Bovendien hoeft een webshop zeker geen afstand te creëren tussen jou en je klant. Meer nog: niet enkel kan het contact intenser worden, je kan ook klanten van uit het buitenland aantrekken met je online winkel. Stijn: “In de eerste plaats verkopen we veel in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in Finland.”
Wat je uiteindelijk ook kiest, weeg alles goed af, volg je buikgevoel en doe wat jij het beste vindt voor je zaak.