Ze zitten vaak samen op hetzelfde vliegtuig, maar voor de rest hebben zakenreizigers en vakantiegangers eigenlijk heel weinig met elkaar gemeen. “Het feit dat je voor je werk onderweg bent, maakt een wereld van verschil”, zegt Ria Debruyn, Regional President van Uniglobe Belux, een reisbureau gespecialiseerd in zakenreizen.

Zakenreis = korter
“De duur van een zakenreis is bijvoorbeeld meestal al een stuk korter, gemiddeld een dag of drie, vier. Op bestemmingen als bijvoorbeeld Antalya of Benidorm zal je ook weinig zakenlui zien, simpelweg omdat daar weinig zaken te doen zijn. En ook bij de planning van de reis wordt veel korter op de bal gespeeld, soms wordt zelfs maar een paar dagen op voorhand beslist om de reis al dan niet te laten doorgaan.”

 

Een sauna of wellness in het hotel, daar heeft een zakenman geen boodschap aan, Wifi is al veel belangrijker – Ria Debruyn

 

Kwart werktijd over grens
Een ander groot Een van die zakenmensen die veel voor het bedrijf onderweg is, is Nicolas Van Hoecke, Vice-President Corporate Affairs and Communication bij Delhaize Group. “Het hangt wat af van de periode, maar gemiddeld spendeer ik toch ongeveer 25 procent van mijn werktijd over de grens”, zegt hij. “Vooral natuurlijk in de markten waar wij actief zijn: de VS, Servië, Roemenië en Griekenland.”

Reis zo licht mogelijk
Om zijn tijd zo efficiënt mogelijk in te delen en de vermoeidheid de baas te zijn, probeert de communicatieman ook altijd zo licht mogelijk op zakenreis te gaan. Ingecheckte bagage bijvoorbeeld neemt hij zelden mee. “Anders verlies je op de luchthaven toch alleen maar tijd door het wachten op je koffers. Ik neem in regel alleen maar handbagage mee.”

 

vliegveld

 

Hou persoonlijk contact
Als jonge twintiger vond Van Hoecke het geweldig om voor het werk te reizen. Dat is ondertussen iets anders: “Nu is het nog altijd interessant, maar het is zeker geen doel op zich (lacht). Je moet gewoon regelmatig mensen ter plaatse hebben voor je business en persoonlijk contact houden. Zelfs videovergaderingen en Skype kunnen dat toch nog altijd niet vervangen.”

 

Je moet gewoon regelmatig ter plaatse persoonlijk contact houden, zelfs videovergaderingen en Skype kunnen dat nog altijd niet vervangen – Nicolas Van Hoecke

 

Beginnen in het vliegtuig
Zakenreizen zijn vooral erg vermoeiend, aldus Van Hoecke, want het werktempo ligt meestal behoorlijk hoog. “Het is al gebeurd dat ik op zondag in de VS land, op maandagochtend vier vergaderingen afwerk en dan op maandagavond terug naar huis vertrek. Zoiets gaat natuurlijk niet in je koude kleren zitten.” Veel tijd om zaken ter plekke te bezoeken, is er dan meestal ook niet. “Dat wordt zelfs niet ingepland. Je vertrekt en je begint te werken, meestal in het vliegtuig al.”

Sauna vs. conferentiezaal
Voor een zakenman hoeft de overnachting dus helemaal niet zo luxueus te zijn. “Een sauna of wellness of zoiets, daar heeft hij meestal weinig boodschap aan”, aldus Debruyn. “Wifi, een stille kamer en een goed ontbijt staan veel hoger op zijn prioriteitenlijstje. Ook vergaderfaciliteiten en een goede ligging ten opzichte van het kantoor of de conferentiezalen zijn zaken die belangrijk zijn.”

 

ontbijt

 

Wat kan, wat niet?
Belangrijk voor het bedrijf zelf, is het budgetbeheer. Wat wordt er op zo’n zakenreis uitgegeven aan eten en drinken, aan vliegen in economy of business en aan het hotel? “Dat is vooral gelieerd aan de strikte travel policy die de meeste bedrijven hebben”, aldus Debruyn. “Daarin wordt heel duidelijk vermeld wat wel kan en wat niet.

 

op een heel lange vlucht is het natuurlijk interessant dat je af en toe wat kan wegdommelen, dan ben je gewoon een stuk minder vermoeid als je aankomt – Nicolas Van Hoecke

 

Veiligheid prioriteit
Ook veiligheid wordt tegenwoordig erg goed bekeken. Bedrijven vragen zich almaar meer af hoe ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het aankomt op de veiligheid van hun personeel. Veel ondernemingen doen daarvoor beroep op een zakenreisbureau.

Businessclass vs. economy
Wat de flight policies voor Van Hoecke betreft, is het eenvoudig bij Delhaize: wie binnen Europa vliegt, gaat voor Economy. Op intercontinentale vluchten mag een Business-ticket geboekt worden. “Dat geldt voor iedereen”, zegt Van Hoecke, “ook voor onze CEO. Het heeft ook weer een puur praktische reden, hoor: op een heel lange vlucht is het natuurlijk interessant dat je af en toe wat kan wegdommelen, dan ben je gewoon een stuk minder vermoeid als je aankomt.”

Fitness om vier uur ‘s nachts
Want ondanks alle vliegervaring heeft Van Hoecke soms toch nog last van jetlag. “Het is minder dan vroeger, maar toch… Mijn remedie is om gewoon dingen te doen en niet in je bed er tegen te vechten. Zo kan het gebeuren dat je mij om vier uur ’s ochtends in de fitness van het hotel kunt terugvinden (lacht).”