Je wilt een nieuwe zaak opstarten, maar je ligt van tientallen zaken wakker.
Er komt namelijk heel wat meer bij kijken dan een rekening openen, je inschrijven in de Kruispuntbank en de wettelijke verplichtingen in orde brengen.

Maar wist je dat je bank een grotere rol kan spelen in je start-up dan louter financieringspartner? Ondernemen hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Hier vind je alvast vier gouden tips:

 

1. Automatiseer je financiële processen
Elke starter moet facturen maken, de betalingen van zijn klanten bijhouden en inkomende facturen verzamelen. Voor veel starters is dat een taak voor zaterdag of zondag. Maar het weekend spendeer je toch veel liever met je gezin? Daarom is het een goed idee om deze processen van bij de start te digitaliseren. Je wint heel wat tijd en geld en je hebt je handen vrij om bezig te zijn met de kern van je zaak. Je bankier kan je wegwijs maken in heel wat goedkope, gebruiksvriendelijke oplossingen. En je bankadviseur verwijst je met plezier door naar een boekhouder die met slimme ERP-programma’s (Enterprise Resource Planning) werkt. Zo win je al snel een halve dag administratie per week.

 

Tijdens het weekend je boekhouding en administratie doen is niet meer van deze tijd.

 

2. Omring je met de juiste mensen
Share better to know better. Netwerken en kennis delen is onmisbaar voor wie wil ondernemen. Bij samenwerkingen geldt: 1+1=3. Bovendien verruimt netwerken je geest, opent het deuren en biedt het kansen op unieke samenwerkingen. Maar netwerken is ook tijdrovend, en zeg zelf, je hebt ook wel wat anders aan je hoofd. Je bankier echter, beschikt over een ruim ondernemersnetwerk dat heel wat kansen biedt. Ze kan namelijk heel wat referentieklanten en concullega’s doorverwijzen naar jou en dienen als klankbord. Missing link? De kans is groot dat je die in het klantenbestand van je bank vindt.

 

pitch

 

Geen enkele partner kent zoveel potentiële partners en klanten als je bankkantoor

 

3. Ken je klant
Er is meer nodig dan een goed idee om jouw succes te garanderen. Om munt te slaan uit jouw zaak informeer je je best bij jouw doelgroep. Wie is je toekomstige klant? Wat wil hij en vooral, waarvan ligt hij wakker? Overleg met je leveranciers, experts uit de sector én je bankier. Een bloeiende zaak start bij een diepgaande marktanalyse. Bied je klanten bovendien een eenvoudig gamma aan diensten en producten aan, zodat je kort op de bal kunt spelen en een duidelijke marktpositie inneemt. Onderscheid je verder van je concurrenten en ken het antwoord op de vraag: waarom moet iemand bij jou kopen en niet bij je concurrent

4. Val op met je elevator pitch
Als starter moet je jezelf telkens opnieuw voorstellen: aan je bank, aan potentiële klanten, partners, leveranciers, enzovoort. Een ijzersterk verhaal is dus cruciaal. Oefen bijvoorbeeld eerst met je bankkantoor en vraag feedback. Met een elevator pitch stel je jouw onderneming in een recordtempo voor op een efficiënte manier. Je elevator pitch mag maximaal één minuut duren om een onvergetelijke eerste indruk te maken en moet de nieuwsgierigheid van de toehoorder wekken. Het doel is dus niet overtuigen of verkopen. Dat doe je in de pitch, een bedrijfsvoorstelling van maximaal 10 minuten die focust op de voordelen van jouw dienst of product: “what’s in it for me?”

 

Volg deze tips en je straf ondernemingsidee zal niet lang meer bij een idee blijven.