fo_update-015-RoelineRoeline Ham
zaakvoerder Boobs-‘n-burps

Waarmee moet je rekening houden als je je groeistrategie bepaalt?
“Toen we in de VS woonden, stootte ik toevallig op een borstvoedingswinkel. Terug in België besefte ik dat dat een gat in de markt was. Weinig vrouwen geven hier gedurende een lange periode borstvoeding, terwijl dat voor zowel moeder als kind gezond is. Met Boobs-‘n-Burps willen we meer vrouwen daarvan bewust maken. Onze doelstelling gaat dus verder dan puur winst maken. Bij elke stap die we zetten, houden we rekening met de financiële parameters én de maatschappelijke impact. Telkens vragen we ons af: zal deze beslissing meer vrouwen aanzetten om borstvoeding te geven? Al van in het prille begin houden we die vraag voor ogen.”

Hoe weet je of je goed bezig bent? Hoe stuur je bij?
“Uiteraard moeten we winstgevend zijn, maar gezien onze sociale missie volstaat het niet om alleen naar de financiële cijfers te kijken. Op vijf jaar tijd kregen we in onze winkels 20.000 vrouwen over de vloer, die we allemaal geholpen hebben met hun vragen rond borstvoeding. Om nog meer vrouwen te overtuigen, is het essentieel om meer winkels te openen. We zijn in 2010 begonnen met een winkel in Dilbeek, daarna volgden een webshop en nog twee winkels, in Antwerpen en Gent. Dit najaar starten we in Leuven en Hasselt. We streven op termijn naar ongeveer tien vestigingen. Recent namen we ook een Franse webshop over.”

Welke tips heb je voor startende ondernemers?
“Hoewel we overtuigd waren van ons concept, zijn we met Boobs-‘n-Burps heel klein gestart. Bijgevolg hebben we veel tijd gestoken in de groei van het bedrijf. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik meteen veel meer financiële middelen inzetten. Om sneller te groeien. Als je een stevig businessplan uitgewerkt hebt en overtuigd bent van je zaak, aarzel dan niet. Je zal ook merken dat je als starter vanuit alle hoeken nieuwe impulsen krijgt. Laat je er niet door verlammen. Focus op je oorspronkelijke strategie. Daar ligt misschien wel de echte uitdaging van een groeibedrijf.”


 

fo_update-015-janDumontJan Dumont
product manager Aluvision

Waarmee moet je rekening houden als je je groeistrategie bepaalt?
“Vanuit hun ervaring in de standenbouw startten Dirk Deleu en Ann Vancoillie twaalf jaar geleden met Aluvision, met als doel een bouwsysteem te lanceren dat beter aan de hoge standbouweisen voldoet. Initieel lag de focus op de Duitse en de Amerikaanse markt, nu zitten de klanten overal. Dat is nodig, want het is een snel evoluerende markt. Door te diversifiëren, kunnen we omzetdalingen in het ene land compenseren met stijgingen in het andere land. Willen we blijven groeien, dan moeten we ons op alle vlakken flexibel opstellen. In de praktijk betekent dat dat we constant in R&D, personeel en machinepark moeten investeren.”

Hoe weet je of je goed bezig bent? Hoe stuur je bij?
“Alleen door de vinger aan de pols te houden, kunnen we blijvend inspelen op de veranderende noden van standenbouwers. We leren vooral veel uit de feedback die we krijgen via onze salesmedewerkers. Zij bespreken de projecten met de klanten en hebben zicht op wat er bij hen leeft. Daarnaast trekken we zelf regelmatig naar beurzen, zodat we rechtstreeks input krijgen van de markt. Al die info gebruiken we om de krijtlijnen voor de toekomst uit te tekenen en de strategie bij te sturen. Met de medewerkers uit het atelier bekijken we hoe we de systemen kunnen verbeteren.”

Welke tips heb je voor startende ondernemers?
“Een kwaliteitsvol product, daar begint alles mee. Investeer in sterke medewerkers, degelijk materiaal en dito infrastructuur. Ga niet over één nacht ijs als je beslissingen moet nemen. Aluvision is een succes geworden omdat we sinds de start in 2003 dag na dag de juiste keuzes hebben gemaakt. Voorwaarde daartoe is dat je je sector door en door kent. Volg ontwikkelingen dus op de voet. En tot slot, blijf trouw aan je visie, maar zorg dat je flexibel bent.”


 

Anthony De Wit
mede-oprichter Suitcase

Waarmee moet je rekening houden als je je groeistrategie bepaalt?
“Met Suitcase bedachten we een concept waarbij mannen zich niet meer fysiek naar een winkel moeten begeven, maar online een koffer kledij kunnen bestellen afgestemd op hun budget en smaak. We vertrokken voornamelijk vanuit onze eigen ervaringen en die van mannen in onze omgeving. Het doel was om in het eerste jaar 400 suitcases af te leveren. Daarmee zouden we geen winst maken, zelfs niet break-even draaien. Maar dat is in de beginjaren ook niet zo noodzakelijk. Belangrijker is om het hele proces uit te bouwen en een stevige basis te creëren om in de jaren daarna te groeien.”

Hoe weet je of je goed bezig bent? Hoe stuur je bij?
“In de eerste drie maanden hadden we al 1.500 aanvragen. Ons logistiek proces stond niet op punt om aan die grote vraag tegemoet te komen. We hadden onvoldoende stock en personeel. Bijsturen was noodzakelijk. Intussen hebben we de zaak meer onder controle, maar nog altijd steken we de koppen regelmatig samen. Voor een start-up is dat essentieel. Ook onze investeerder schuift bijna wekelijks mee aan tafel. Hij denkt strategisch en product-technisch met ons mee. Als jonge ondernemer kan je je niet genoeg laten omringen.”

Welke tips heb je voor startende ondernemers?
“Toen we op zoek gingen naar financiering, kregen we op een bepaald moment een bijzonder interessant aanbod van een investeerder. Al van in het eerste jaar zouden we met een team van twintig mensen werken. De focus lag volop op volumegroei. Hoewel het heel verleidelijk klonk, zijn we er niet op ingegaan. We hebben heel bewust voor een ander groeitraject gekozen: eerst het proces op punt zetten, dan pas scalen. Dat is mijn belangrijkste advies aan andere starters: volg je gevoel. Laat je niet dwingen in een richting waarin je je niet comfortabel voelt.”


 

Gerda Lammens
coördinator loopbaancentrum Zenitor

Waarmee moet je rekening houden als je je groeistrategie bepaalt?
“Groei is verandering! Om te kunnen groeien, moet je als ondernemer je eigen potentieel en die van je onderneming zeer goed kennen. Een persoonlijk actieplan en een stevig businessplan zijn elementair. Je moet een duidelijk antwoord formuleren op vragen als: Wat drijft mij om te groeien? Welke expertise heb ik nodig: coaching, financieel, juridisch, boekhoudkundig, fiscaal, sociaal rechtelijk,..? Via welke componenten wil ik de groei realiseren: klantensegment, de prijszetting, de doelgroepen, de positionering,… ? Heeft mijn onderneming in de huidige situatie voldoende slagkracht? Welke knelpunten verhinderen die groei? Is de toekomstige werklast beheersbaar, ook wat de worklifebalans betreft?”

Hoe evalueer je die strategie? Hoe stuur je bij?
“Als ondernemer moet je altijd weten waarom iets wel of niet lukt. Je doet er goed aan om op regelmatige tijdstippen met externe experts in dialoog te gaan en je persoonlijk actieplan en businessplan te evalueren. Ben je als ondernemer voldoende uitgerust om de groei te realiseren? Zoals bijboorbeeld persoonlijkheid, competenties en privé-omgeving. Leveren het aanbod, de communicatie en de doelgroep het beoogde resultaat? Gedraagt je bedrijf zich zoals verwacht? Is er een evolutie in visie, missie of doelstellingen? Die analyse zal de basis vormen van een eventueel vernieuwd actieplan.”

Welke tips heb je voor startende ondernemers?
“Het klinkt oubollig maar: bezint eer je begint: een goede voorbereiding verhoogt je slaagkansen aanzienlijk. Een gezonde reflectieve houding – even stilstaan en terugkijken – is vooruitgaan. Jezelf leren kennen, je competenties ontwikkelen, inzicht krijgen in patronen en deze eventueel doorbreken zal helpen om je groeistrategie te bepalen. Ondernemen is een complexe aangelegenheid. Je hebt als ondernemer niet alle expertise in huis. Verlies geen tijd en investeer in advies van externe experten. Hou ook je rendement in het oog, financieel én naar tijdsbesteding. Een goed timemanagement is een must voor groei.”